Skriftlig spørsmål fra Ola Elvestuen (V) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:2335 (2022-2023)
Innlevert: 24.05.2023
Sendt: 25.05.2023
Besvart: 01.06.2023 av klima- og miljøminister Espen Barth Eide

Ola Elvestuen (V)

Spørsmål

Ola Elvestuen (V): Vil statsråden vurdere å endre Enovas mandat slik at det ikke er knyttet til modenhet i markedet, men heller knyttes til fastsatte mål knyttet til klimamålet, som for eksempel målet om kun salg av nullutslippsvarebiler fra 2025?

Begrunnelse

3. mai kom nyheten om at Enova faser ut støtten til elvarebiler og tyngre biogasskjøretøy. 24. mai skriver Teknisk Ukeblad at Enova skal fase ut støtten til landstrøm for skip. Siste søknadsfrist for støtte til å bygge ut landstrøm er 6. desember i år. Det er et gjentagende problem at Enovas støtte til en del teknologiske løsninger som er avgjørende for det grønne skiftet fases ut for tidlig. Dette er knyttet til Enovas mandat om at teknologi skal støttes til markedet er modent.

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: Enova er et spesialverktøy for støtte til senfase teknologiutvikling og tidlig markedsintroduksjon av klima- og energiløsninger. Mandatet er særlig knyttet til å bidra til varige markedsendringer slik at løsninger tilpasset lavutslippssamfunnet på sikt blir foretrukket uten støtte. Støtten fra Enova skal med andre ord avlaste risiko og kostnader for de som er først ute med å teste nye løsninger. Det er viktig at noen går foran for at alle andre i neste omgang skal ha bedre og billigere teknologier å velge mellom. Når private aktører klarer seg uten støtte siden Enova har bidratt til varige markedsendringer, står vi bedre rustet til å lykkes med varig klimaomstilling. Jeg mener dette er riktig innretning av Enova og legger ikke opp til noe endring i deres mandat.
Regjeringen har styrket Enova med over 2 mrd. kroner siden vi tiltrådte, noe som muliggjør en bredere og dypere satsing gjennom Enova. Så ligger det til grunn at Enova stadig må prioritere hvor innsatsen deres gir størst effekt og fellesskapets midler anvendes mest mulig effektivt. Enova gjør prioriteringer ut ifra hvilke sektorer og områder de mener de vil ha størst mulighet til å påvirke utviklingen i en positiv retning. Når Enova har bidratt til teknologiutvikling og introduksjon av nye klima- og energiløsninger tar andre mer generelle virkemidler som avgifter, krav og reguleringer over for å bidra til fortsatt utbredelse av klima- og energivennlige løsninger.
Elvarebilsatsingen er en suksesshistorie - aldri før har det blitt solgte flere elvarebiler. Enova har gitt 750 mill. kroner i støtte til 31 000 elvarebiler, hvorav om lag halvparten er registrert og ute på veiene allerede. Når Enova faser ut støtten til elektriske varebiler er det med bakgrunn i en høy markedsandel, en kraftig økning i antall bilmodeller og at de er billigere i drift enn fossile varianter. Elvarebilen er med andre ord blitt et lønnsomt valg.
Vi har en rekke virkemidler som samlet skal bidra til at vi når klimamålene våre. Enova er ett av disse. CO₂-avgiften er imidlertid det viktigste virkemidlet for å bidra til reduserte klimagassutslipp i transportsektoren. Vi øker CO₂-avgiften og fra 1.1.2022 ble CO₂-komponenten i engangsavgiften for varebiler økt. Sammen med økt utbredelse og bilprodusenter som satser mer på elvarebiler, medfører dette økt konkurransekraft for elvarebiler, også i tiden fremover.
Fremover blir det viktig å også få i gang lademarkedet for tunge kjøretøy. I regjeringens ladestrategi viser vi hvordan vi skal jobbe fremover med det, blant annet at SVV skal lage et plan for ladestasjoner langs riksveinettet. Enova har dessuten økt innsatsen mot elektriske lastebiler med et eget program for bedriftslading og jobber med et program for offentlig tilgjengelig lading.