Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2336 (2022-2023)
Innlevert: 25.05.2023
Sendt: 25.05.2023
Besvart: 31.05.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Hva har regjeringen gjort for å forsikre seg om at eksamen kunne gjennomføres som planlagt denne våren, og hva vil regjeringen gjøre for å unngå at dette skjer igjen?

Begrunnelse

Over 270 000 elever skulle ta eksamen denne våren, og mange av dem skulle opp til eksamen for første gang på grunn av pandemien. På mandag kollapset det digitale systemet for gjennomføringen av eksamen i norsk hovedmål på grunn av innloggingsproblemer på Utdanningsdirektoratets nettsider for gjennomføring av eksamen. I Møre og Romsdal ble hele eksamen avlyst, mens det i andre fylkeskommuner ble gjennomført til tross for problemene i begynnelsen av eksamensgjennomføringen. Det var også problemer for avgangselevene på 10.trinn.
Norsk Lektorlag kritiserte mandag det digitale systemet og mangelen på backup-løsninger. Lederen i Norsk Lektorlag uttrykker bekymring for det digitale systemet og hevder at de har rapportert til Utdanningsdirektoratet og Kunnskapsdepartementet om manglene.
I mars la regjeringen fram en strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehager og skoler, som blant annet peker på behovet for å styrke skoleeiers kapasitet for pålitelig, rettferdig og gyldig gjennomføring av digital eksamen. Det innebærer at Kunnskapsdepartementet har vært kjent med problemstillingene knyttet til gjennomføring av digital eksamen.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Det er svært beklagelig at det oppsto problemer under eksamensgjennomføringen mandag 22. mai. Eksamen er en sentral del av vurderingssystemet i skolen og det er derfor viktig at systemene fungerer slik at eksamen blir gjennomført som den skal.
Gjennomføring av eksamen gjøres med et nasjonalt digitalt system for pålogging av eksamenskandidatene og for innlevering av oppgavene. På eksamen i videregående skole mandag 22. mai oppsto det dessverre feil i det nasjonale gjennomføringssystemet. I tillegg hadde også flere skoler andre utfordringer, som for eksempel lokale nettverksproblemer store deler av dagen.
Utdanningsdirektoratet fikk i 2019 i oppdrag å utvikle et system for heldigital gjennomføring av eksamen og prøver. Hensikten med det nye systemet er å gi elevene og eksamenskandidatene en intuitiv og brukervennlig tjeneste der de kan få vist egen kompetanse på flere måter enn i dag. Tjenesten skal også ivareta nye krav til universell utforming. I utviklingsprosessen av nytt system har Utdanningsdirektoratet løpende vurdert risiko ved å ta i bruk løsningen. Direktoratet har også iverksatt tiltak i utviklingsperioden for å redusere risiko knyttet til kapasiteten og driftssikkerheten i systemet. Departementet har engasjert en ekstern kvalitetssikrer for å følge direktoratets arbeid.
Direktoratet har orientert KD om risiko ved gjennomføringen av våreksamen før eksamensperioden. Direktoratet har jobbet med risikoreduserende tiltak både i eget system og overfor fylker og kommuner, for å møte de identifiserte risikoelementene. Gjennom vinteren og våren 2023 ble risiko vurdert, og det ble iverksatt risikoreduserende tiltak. Før gjennomføring av eksamen ble risiko vurdert til å være innenfor akseptabelt nivå.
I dialogen med departementet har direktoratet vist til at eksamen for privatister ble gjennomført våren 2021, høsten 2021, våren 2022 og høsten 2022 i det nye systemet. Videre har direktoratet gjennomført nasjonale prøver 2022 med 500 000 gjennomføringer og kartleggingsprøver 2022 og 2023 med 250 000 gjennomføringer i det nye systemet. Disse gjennomføringene har vært vellykket.
Jeg konstaterer at til tross for arbeidet med å ta ned risiko, fungerte ikke systemet med pålogging 22. mai og det gikk opp til 90 minutter før alle elever var pålogget Utdanningsdirektoratets system. I tillegg var det som kjent utfordringer med lokal nettkapasitet noen steder.
Utdanningsdirektoratet har sterkt beklaget feilen som oppstod i gjennomføringssystemet. Direktoratet har også redegjort for både forberedelsene til bruk av det nye systemet og feilene som oppstod 22. mai. Redegjørelsen ble offentliggjort tirsdag 23. mai og feilene er identifisert og løst. For å unngå at flere feil og problemer oppstår under eksamensperioden har direktoratet besluttet å iverksette en rekke tiltak for å håndtere eventuelle nye avvik slik at eksamensgjennomføringens legitimitet ikke svekkes. Blant tiltakene er å legge til rette for papirutskrift som reserveløsning på aktuelle eksamener og å opprettholde den økte bemanningen direktoratet har hatt gjennom eksamensperioden denne våren. Direktoratet har lagt vekt på en så helhetlig og rettferdig oppfølging som mulig, hvor hensynet til elevene har stått sentralt.
De ulike hendelsene rammet elevene ulikt og bidro til at forholdene rundt eksamensgjennomføringen ikke ble like for alle elever. Utdanningsdirektoratet har de siste dagene jobbet systematisk med å skaffe seg en oversikt over situasjonen. Direktoratet har blant annet bedt om rapportering fra statsforvalterne om situasjonen i fylkeskommunene og hatt møter med blant andre Utdanningsforbundet, Norsk Lektorlag, Skolelederforbundet, Skolenes landsforbund, KS og Elevorganisasjonen med mål om å finne en god og mest mulig rettferdig løsning for dem som ble berørt av innloggingsproblemet. Direktoratet har understreket at det ikke er mulig å finne en løsning som ivaretar alle relevante hensyn, men at løsningen de har landet på er den som bidrar til en mest mulig rettferdig løsning for flest mulig av eksamenskandidatene som ble utsatt for feilen. Direktoratet har lagt vekt på en så helhetlig og rettferdig oppfølging som mulig, hvor hensynet til elevene har stått sentralt. Fredag 26. mai offentliggjorde Utdanningsdirektoratet hvordan oppfølgingen av elevene som ble rammet av problemene 22. mai blir.
I tillegg vil jeg benytte anledningen til å nevne den nylig fremlagte Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole som er skrevet i samarbeid med KS. Blant tiltakene i strategien er å utvikle en handlingsplan for nasjonal digital infrastruktur, for barnehage, grunnskole og videregående skole. Dette skal gjøres i samarbeid med KS. Tiltakene i strategien vil være viktige for kommunene og fylkeskommunene når de planlegger hvordan de i enda større grad kan ivareta sitt ansvar for utvikling av digital kapasitet i og for skolene sine. Digital kapasitet er avgjørende for en trygg eksamensgjennomføring.
Utdanningsdirektoratet har ansvar for det nasjonale digitale gjennomføringssystemet for eksamen. Direktoratet har forsikret oss om at årets utfordringer vil gjennomgås grundig for å finne egnede tiltak for å sikre god gjennomføring av eksamen fremover. Skoleeierne, kommunene og fylkeskommunene har ansvar for å utruste skolene med tilstrekkelig digital kapasitet, som f.eks. bredbånd, datamaskiner og digitale læremidler eller andre plattformer de benytter i daglig drift. Direktoratet vil også ta initiativ til en dialog med skoler, skoleeiere og organisasjonene for å sikre en god eksamensgjennomføring på tvers av ansvarsområder.
Jeg vil følge opp arbeidet Utdanningsdirektoratet gjør for å bedre kunne unngå utfordringer med eksamen i fremover og er trygg på at Utdanningsdirektoratet arbeider godt for å unngå flere utfordringer. Jeg legger til grunn at det gode dialogen med partene vil fortsette.