Skriftlig spørsmål fra Mímir Kristjánsson (R) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:2347 (2022-2023)
Innlevert: 26.05.2023
Sendt: 26.05.2023
Besvart: 02.06.2023 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

Mímir Kristjánsson (R)

Spørsmål

Mímir Kristjánsson (R): Har Nav i alle kommuner en bemannet vakttelefon for de sosiale tjenestene, og hvordan har statsråden fulgt opp Stortingets vedtak om bedre åpningstid og tilgjengelighet på Nav-kontor?

Begrunnelse

I behandlingen av Rødts representantforslag om et mer tilgjengelig Nav, dokument 8:1 S (2022-2023), vedtok Stortinget at regjeringen skulle sørge for bedre åpningstid og tilgjengelighet på Nav-kontor. I vurderingen av forslaget, opplyste statsråden at Nav har bedt alle kommunene opprette en bemannet vakttelefon for de sosiale tjenestene.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Ved behandling av innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag 8:1 S (2022-2023), fattet Stortinget vedtak 63 i samsvar med lnnst. 62 S (2022-2023):

«Stortinget ber regjeringen sørge for at alle landets Nav-kontor har en åpningstid og tilgjengelighet som sikrer brukere som ikke kan eller ikke er komfortable med å benytte seg av digitale og selvbetjente løsninger.»

Dette er fulgt opp i styringsdialogen med Arbeids- og velferdsdirektoratet. I tildelingsbrevet for 2023 er det presisert at arbeids- og velferdsforvaltningen skal være tilgjengelig digitalt, på telefon eller ved personlig frammøte. Arbeids- og velferdsdirektoratet skal legge til rette for at alle landets NAV-kontor har en åpningstid som sikrer god tilgjengelighet til brukere som ikke kan eller ikke er komfortable med å benytte seg av digitale og selvbetjente løsninger.
Sosialtjenesteloven er samfunnets siste sikkerhetsnett. Den skal ivareta mennesker i en vanskelig livssituasjon. Det kan handle om behov for råd og veiledning, stønad til livsopphold og midlertidig bolig.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har i sin dialog med fylkeskontorene understreket at åpningstider og tilgjengelighet på NAV-kontorene må ivareta alle brukeres behov. Dette er spørsmål som tas opp i partnerskapsmøtene med kommunene.
Den enkelte kommune og det enkelte NAV-kontor må avgjøre hvordan åpningstider og tilgjengelighet kan gjennomføres innenfor rammen av sosialtjenestelovens krav til forsvarlige tjenester. I vurderingene skal det legges vekt på at alle med akutt behov for sosialhjelp, raskt skal få kontakt og hjelp fra sitt NAV-kontor, uten avtale på forhånd.
I innstillingen vises det til mitt svarbrev der jeg opplyser om at Arbeids- og velferdsdirektoratet i kommunebrevet for 2022 anmodet alle kommuner som ikke allerede har det, om å opprette en bemannet vakttelefon for de sosiale tjenestene.
Arbeids- og velferdsdirektoratet opplyser at 93 prosent av NAV-kontorene nå har en vakttelefon for sosiale tjenester som er tilgjengelig for NAV Kontaktsenter (NKS). For ett år siden var det om lag 42 prosent av kontorene som hadde en slik vakttelefon. Enkelte av kontorene som ikke nå har en slik vakttelefon, kan ha en annen løsning. Det kan for eksempel være at det er lagt ut direktenummer til saksbehandler eller leder på kommunens nettsider.
Forutsetningene om at Arbeids- og velferdsforvaltningen skal ha god tilgjengelighet vil i 2023 bli fulgt opp som en del av den ordinære styringsdialogen.