Skriftlig spørsmål fra Birgit Oline Kjerstad (SV) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:2370 (2022-2023)
Innlevert: 27.05.2023
Sendt: 30.05.2023
Besvart: 07.06.2023 av olje- og energiminister Terje Aasland

Birgit Oline Kjerstad (SV)

Spørsmål

Birgit Oline Kjerstad (SV): 25 april lanserte regjeringa mange områder slangs heile kysten som kan bli aktuelle for havvind. Samtidig vert det stadige lansert initiativ av ulike aktørar til havvindområder i tillegg til det NVE har lansert. I presentasjonen 25. april var det tydeleg at det er mange kunnskapshol, mellom anna om kostnader, påverknad på fiskevandringar, gyteområder og fugl. Forskarar har nyleg vist at torskeyngel endrar symjeretning når dei vert påverka av støy, noko som tyder på at ny aktivitet i havet kan påverke livet i havet meir enn mange trur.
Vil ministeren sørge for å fylgje havforkningsintituttet sine råd frå 2020 om å unngå gytefelt og gennomføre minst tre års miljøkartlegging for å skaffe godt kunnskapsgrunnlag før vedtak, og meiner ministeren at det er kapasitet i forvaltninga til å utrede og vurdere konsekvensane i tråd med forvaltningslova paragraf 17 sine krav for alle desse områda som er peika ut?

Begrunnelse

Havvind er eit stort satsingsområde for regjeringa som Stortinget har stilt seg bak ut frå nokre heilt tydelige føresetnader om at utbygginga ikkje skal få alvorlege konsekvensar for natur og miljø. I handsaming av innstilling 446 S (2021- 2022) vart det gjort ei rekke vedtak om havvind som seier at det var ein føresetnad for vedtaket om å støtte det å lyse ut areal for 30 GW havvind at miljøkartleggingane, naturpåverknaden og forundersøkingane er gjort på ein måte som sikrar omsyn til dei store biologsike verdiane i norske havområder. Det er med andre ord viktig at det blir teke omsyn til fiskeri, gytefelt, oppvekstområder for fisk og fugletrekk i saksprosessane. Havforskningsinstituttet kom i 2020 med ei liste over tilrådingar på kva som bør gjerast av forskning i samband med havvind. Det vart rådd til ein standard protokoll for fysiske og biologiske undersøkingar i minst 3 år i forkant av opning. Det vert tilrådd at der det vert bygt bør gjennomførast overvaking, av korleis støy, lys, habitat, konstruksjon og dekonstruksjon, elektromagnetisk stråling og endra straumforhold og lagdeling i vatnet endrar seg av havvindanlegget. Noreg har i forplikta seg til 100% berekraftig forvaltning av havområda og sterkare vern av dei mest verdfulle områda gjennom eit representativt vern av minst 30 % av havet.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Regjeringen har en ambisjon om tildeling av prosjektområder for 30 GW havvind innen 2040. Denne ambisjonen og den langsiktige utviklingen av havvind i Norge er avhengig av tilgang på areal. Olje- og energidepartementet ga derfor NVE i oppdrag å lede en direktoratsgruppe som skulle identifisere nye områder for havvind på norsk kontinentalsokkel. I oppdraget ble direktoratsgruppa bedt om å identifisere områder som legger til rette for god sameksistens og samhandling med andre næringer, og som tar vare på viktige miljøverdier og utsikter for lønnsom utbygging.
Direktoratsgruppa har identifisert 20 områder som det foreslås å utrede videre. Av havenergilova følger det at før et område kan åpnes for havvind skal det som hovedregel gjennomføres en strategisk konsekvensutredning. Resultatet av den strategiske konsekvensutredningen vil ligge til grunn for eventuell avgrensning og tilpasning av de identifiserte områdene, før en eventuell åpning og utlysning. Direktoratsgruppa har som en del av leveransen også levert forslag til program for strategisk konsekvensutredning. Dette forslaget har jeg sendt på offentlig høring, med frist 12. juni i år. I forslaget til utredningsprogram ligger det blant annet inne forslag om utredning av effekten på naturmangfold, herunder fisk og skalldyr. Havforskningsinstituttet har vært delaktige underveis i direktoratsgruppas arbeid og hatt mulighet til å foreslå punkter til utredningskrav.
Jeg vil vurdere høringsinnspill som kommer inn og deretter fastsette et utredningsprogram.
Den strategiske konsekvensutredningen skal gi tilstrekkelig kunnskapsgrunnlag til å fatte vedtak om åpning av areal for fornybar energiproduksjon til havs. Utredningen kan også peke på kunnskapshull som bør tettes før åpning av ett eller flere arealer.
Når et område er åpnet og tildelt en aktør, skal aktøren gjennomføre prosjektspesifikke utredninger før vedtak om konsesjon. Også dette utredningsprogrammet blir sendt på høring før det fastsettes av departementet. Departementet har anledning til å stille krav om videre undersøkelser frem mot bygge- og driftsfasen av et prosjekt.
I tillegg til de lovfestede utredningene, har vi styrket Seapop og Seatracks arbeid med kartlegging av sjøfugl. Vi har satt i gang grunnundersøkelser for de to åpnede områdene Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II, og det vil også bli gjennomført undersøkelser i regi av Mareano i disse områdene. Disse undersøkelsene legger til rette for vedtak basert på et godt faglig grunnlag. Departementet har i tillegg etablert en egen sameksistensgruppe som skal bidra til at havvindsatsingen utformes i tett dialog med andre næringer og aktører.
Samlet sett mener jeg ovennevnte utredninger og kartlegginger på en god måte oppfyller kravene til forvaltningsorganets utrednings- og informasjonsplikt, jf. forvaltningsloven § 17.