Skriftlig spørsmål fra Alfred Jens Bjørlo (V) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:2376 (2022-2023)
Innlevert: 29.05.2023
Sendt: 30.05.2023
Besvart: 05.06.2023 av klima- og miljøminister Espen Barth Eide

Alfred Jens Bjørlo (V)

Spørsmål

Alfred Jens Bjørlo (V): ENOVA si støtteordning for landstraumsanlegg har vore svært vellykka. Noreg har blitt eit føregangsland på å levere rein energi til skip ved kai. No varslar ENOVA at dei vil fjerne ordninga fordi «marknaden er moden», trass i at mange små og mellomstore hamner ikkje har investert i landstraum endå.
Meiner statsråden at det er ein moden marknad for å investere i landstraumsanlegg for dei mindre hamnene langs kysten, slik at bortfall av ENOVA-støtte ikkje vil forseinke det grøne skiftet til sjøs og ute i distrikts-Noreg?

Begrunnelse

ENOVA har støtta 193 landstraumprosjekt. Det har ført til at Noreg er eit føregangsland for det grøne skiftet til sjøs. Ingen andre land har betre tilgang på landstraum. Det skuldast politisk vilje og kraft til å leie an i klimaomstillinga til sjøs, ikkje at det er ein moden marknad der slike investeringar er lønsame og kan «reknast heim». Marknaden er i praksis pr i dag ikkje-eksisterande for dei små og mellomstore hamnene – i dei aller fleste norske hamner er det ikkje ei økonomisk forsvarleg avgjerd å bygge ut landstraum utan offentleg drahjelp.
Fleire av de mindre hamnene som har planlagt landstraum, melder at planane no ikkje kan gjennomførast. Utan ENOVA-støtten forsvinn landstraum som lett tilgjengelig klimatiltak, og vil difor detter Venstre sitt syn vere med på å forseinke klimakutt og grøn omstilling til sjøs det. Det er også svært dårleg distrikts-politikk: Dei hamnene som no opplever at staten trekk opp stigen framfor nasa på dei er ofte små hamner i distrikta, hamner som ligg lite tilgjengeleg til eller på annan måte ikkje er i stand til sjølve å prioritere investeringa.
Samtidig er det stadig fleire nye og strengare klima- og berekraftskrav på veg, blant anna utsleppsfrie verdsarvsfjordar frå 2026. Det medfører ein meirkostnad for lokalsamfunna som no må tilpasse seg ein ny kvardag, og det er ein overgang som storsamfunnet må stille opp og bidra til.

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: Jeg er glad for at vi kan være enige om at Enovas støtte til landstrøm har vært en suksess, med støtte til etablering av 193 landstrømanlegg siden 2016. Enova viser til at av de 38 havnene med mest drivstofforbruk i havn er det nå etablert landstrøm i 31.
Enova varslet i pressemelding 22. mai at siste søknadsfrist under programmet for støtte til landstrømanlegg vil være 6. desember. Det er altså mulig for havner å søke på en runde til, i tillegg til den som hadde søknadsfrist 1. juni. I pressemeldingen skriver Enova blant annet at

«Årsaken er at tilstrekkelig mange profesjonelle aktører i dag tilbyr landstrøm og at det ikke lenger er nødvendig med investeringsstøtte.»

Videre skriver de at

«Det er nå i ferd med å etableres et fungerende marked for landstrøm og da er det riktig å bruke våre midler på andre områder».

Jeg vil i den forbindelse minne om at Enova er et spesialverktøy for støtte til senfase teknologiutvikling og tidlig markedsintroduksjon av klima- og energiløsninger. Støtte fra Enova skal avlaste risiko og kostnader for de som er først ute med å teste nye løsninger. Det ligger i Enovas mandat at de trapper ned og avslutter støtte til segmenter etter hvert som markedet og teknologien utvikler seg. Dette prinsippet gjaldt også da Bjørlos parti Venstre satt i regjering. Som da, må Enova må stadig prioritere hvor innsatsen deres gir størst effekt og fellesskapets midler anvendes mest mulig effektivt. Det er mye som må skje på mange områder for at vi skal nå klimamålene våre.
I pressemeldingen legger Enova vekt på at bruken av de etablerte anleggene ofte er begrenset og at Enova derfor fortsatt vil støtte installasjon av landstrømsystem i fartøy. Med flere fartøy vil også lønnsomheten i utbyggingen av anlegg øke. Enova trekker også frem at det ofte er utfordringer med å få tilgang til kraft i havner og at de derfor ønsker å støtte innovative landstrømanlegg som tar i bruk ny teknologi som reduserer behovet for nett gjennom det nye teknologiprogrammet “Fleksibilitet i energisystemet“.
Enova fortsetter med andre ord å støtte opp om utviklingen i bruken av landstrøm. Enova har dessuten startet et arbeid for å utvikle et nytt programtilbud for elektrifisering av maritim transport og overgangen til nullutslipp, hvor de blant annet vil se på behovet for infrastruktur for lading, noe som krever enda mer av kraftnettet enn landstrøm. Målet deres er å åpne støtteprogrammet første halvdel av 2024.