Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2377 (2022-2023)
Innlevert: 29.05.2023
Sendt: 30.05.2023
Besvart: 06.06.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): I Aftenposten 28. mai kunne man lese om at det nå gjøres store endringer i E18 Vestkorridoren prosjektet. Endringene får store konsekvenser for de kvalitetene knyttet til byutvikling, barrierevirkning og forurensning, som la grunnlaget for et politisk flertall for prosjektet.
Hva vil statsråden gjøre for at E18 Vestkorridoren blir finansiert slik at prosjektet gjennomføres i tråd med de politiske forutsetningene?

Begrunnelse

Nye E18 skulle være et miljø- og byutviklingsprosjekt , ikke bare et veiprosjekt. Om miljølokket på Strand skrinlegges, vil enda et miljøtiltaket i byggingen av veien fjernes. Det betyr en betydelig svekkelse av prosjektet med økt barrierevirkning, støy, støv og ulemper i et tett befolket område.
Lokket var et viktig tiltrengt grøntområde i et område sterkt preget av asfalt og kjørebaner.
Da miljølokket på Strand ble vedtatt, ble det omtalt at dette var for å “optimalisere løsningen” og ble gjort blant annet for å kompensere for inngrepet i nærmiljøet hvor veier og infrastruktur mellom Stabekklokket og Strand, som på enkelte punkter er opp mot 14 kjørebaner i bredden - Vestre lenke, E18 Gjønnesdiagonalen og 4-felts lokalvei møtes på dette stedet
Busstraseen og sykkeltraseen er allerede tatt ut av E18- prosjektet, i tillegg til bortfall av grøntområdet på Lysaker og forkorting av Stabekk-lokket.
I ny E18løsning er det lagt opp til ett mindre kjørefelt i vestgående retning enn det er i dag. I rushtid kan man dermed både frykte og forvente at lokalvegnettet i langt større grad vil bli belastet. Også av denne grunn er miljølokket på Strand av stor betydning for nærområdene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Områdereguleringsplan for E18 Vestkorridoren, Lysaker - Ramstadsletta fra 2017 inneholdt en separat bussvei på strekningen. I juni 2020 vedtok Stortinget utbygging og finansiering av E18 Lysaker - Ramstadsletta, jf. Prop. 38 S / Innst. 393 S (2019-2020). Behandlingen av saken medførte at bussveien utgikk. Det framgår videre av behandlingen at partene også skulle aktivt søke etter inntektsgenererende/kostnadsreduserende tiltak. En forenklet løsning for Lysaker kollektivterminal ble også inkludert i prosjektet til en kostnad på maks. 700 mill. 2020-kr inkl. mva.
Det er altså gjennom behandling av Prop. 38 S / Innst 393 S (2019-2020) lagt til grunn at E18-prosjektet arbeider for å redusere kostnader, og det er forutsatt sterk kostnadskontroll. Det forutsettes videre at Bærum kommune, som reguleringsmyndighet gjennomfører de nødvendige prosesser om omreguleringer i samarbeid med Statens vegvesen og Viken fylkeskommune. Anleggsarbeidene knyttet til E18 Lysaker - Ramstadsletta ble startet i november 2020.
Statens vegvesen har med bakgrunn i Stortingets behandling av Prop. 38 S / Innst 393 S (2019-2020) foretatt justeringer i prosjektet, og planlagt med omreguleringer slik at bussveien utgår. Forutsetningen for et lokk for lokalveien på Strand er dermed ikke lenger til stede. Lokkets tekniske funksjon var å være bru for bussveien med bussholdeplass over lokalveien mellom Strand og Stabekk. Siden bussveien utgår, vurderer Statens vegvesen at Strandlokket ikke lenger vil bidra vesentlig til prosjektets samfunnsmål.
Statens vegvesen har våren 2023 satt i gang en reguleringsprosess for endringene der blant annet regulert Strandlokk fjernes. Oppstart på planarbeidet med endringene ble varslet den 16. mars 2023 etter at planinitiativ ble oversendt Bærum kommune i desember 2022.
Jeg er gjort kjent med at både naboer og lokale velforeninger har vist betydelig misnøye med at Strandlokket fjernes. Jeg er videre kjent med at Statens vegvesen i møte med velforeningene den 3. mai 2023, informerte om at Strandlokket ikke er inkludert i konkurransegrunnlaget/tilbudene for kontrakten på prosjektering og bygging av Fornebukrysset - Strand. Det ble også opplyst om at byggekontrakten er planlagt signert i juni 2023, og at ny reguleringsplan tidligst vil bli vedtatt våren 2024. Det er avklart med Bærum kommune at det ikke er nødvendig med full konsekvensutredning, men at viktige forhold knyttet til endringen som bl.a. støy, luft og grøntarealer vurderes i den videre planavklaringen og tas med i planbeskrivelsen. Statens vegvesen opplyser at samarbeidet med Viken fylkeskommune og Bærum kommune knyttet til omreguleringen av Strandlokket, så langt har vært godt.
Statens vegvesen viser til at den foreslåtte nye løsningen uten Strandlokk vil bidra til betydelige besparelser både økonomisk (om lag 300 mill. kr), og når det gjelder CO2-utslipp. I tillegg bidrar endringen til færre sprenginger, redusert massetransport og en enklere anleggsgjennomføring - noe som reduserer ulempene for naboene i anleggsperioden, både støymessig og luftkvalitetsmessig. Beregninger viser også at den foreslåtte nye løsningen heller ikke medfører økt luftforurensning og dårligere lokale støyforhold i området når trafikken settes på.
Prognosen for sluttkostnad for E18 Lysaker - Ramstadsletta vurderes pr. d.d. å være innenfor prosjektets styringsramme. Det er imidlertid fortsatt stor usikkerhet i markedet, og Statens vegvesen vurderer at det vil være krevende å holde prosjektet innenfor styringsrammen uten å iverksette forenklinger og kutt. Statens vegvesen har derfor igangsatt en omregulering der Strandlokket foreslås helt eller delvis å utgå. I denne planprosessen vil endringenes betydning for forhold som økonomi, anleggsgjennomføring, klimagassutslipp, støy, luft og grøntarealer beskrives nærmere.
Det legges til grunn at omreguleringen av Strandlokket gjennomføres med god medvirkning og i henhold til gjeldende regelverk.
Jeg viser for ordens skyld også til mitt likelydende svar på skriftlig spørsmål 2382.