Abid Raja (V): I Aftenposten 28. mai kunne man lese om at det nå gjøres store endringer i E18 Vestkorridoren prosjektet. Endringene får store konsekvenser for de kvalitetene knyttet til byutvikling, barrierevirkning og forurensning, som la grunnlaget for et politisk flertall for prosjektet.
Hva vil statsråden gjøre for at E18 Vestkorridoren blir finansiert slik at prosjektet gjennomføres i tråd med de politiske forutsetningene?
Begrunnelse
Nye E18 skulle være et miljø- og byutviklingsprosjekt , ikke bare et veiprosjekt. Om miljølokket på Strand skrinlegges, vil enda et miljøtiltaket i byggingen av veien fjernes. Det betyr en betydelig svekkelse av prosjektet med økt barrierevirkning, støy, støv og ulemper i et tett befolket område.
Lokket var et viktig tiltrengt grøntområde i et område sterkt preget av asfalt og kjørebaner.
Da miljølokket på Strand ble vedtatt, ble det omtalt at dette var for å “optimalisere løsningen” og ble gjort blant annet for å kompensere for inngrepet i nærmiljøet hvor veier og infrastruktur mellom Stabekklokket og Strand, som på enkelte punkter er opp mot 14 kjørebaner i bredden - Vestre lenke, E18 Gjønnesdiagonalen og 4-felts lokalvei møtes på dette stedet
Busstraseen og sykkeltraseen er allerede tatt ut av E18- prosjektet, i tillegg til bortfall av grøntområdet på Lysaker og forkorting av Stabekk-lokket.
I ny E18løsning er det lagt opp til ett mindre kjørefelt i vestgående retning enn det er i dag. I rushtid kan man dermed både frykte og forvente at lokalvegnettet i langt større grad vil bli belastet. Også av denne grunn er miljølokket på Strand av stor betydning for nærområdene.