Mona Fagerås (SV): Hva synes ministeren om praksisen til Nordland fylkeskommune, mener ministeren at det er et brudd på «kontrakten» til IMDI når du som flyktning blir bosatt i en kommune som ikke kan tilby videregående utdanning, og hvordan kan en flyktning vite hva en han/hun sier ja til når de bosetter seg i Nordland fylke?
Begrunnelse
Aldersgrensa på 24 år for inntak på ordinære skoleplasser på videregående skoler i Nordland gjør at våre minoritetsspråklige elever rømmer fylket. Som eneste fylke i Norge har Nordland i 2018 innført at elever over 24 år ikke kan søke på videregående skole. Dette rammer innvandrere og bosatte flyktninger spesielt. Og det rammer Nordland fylke generelt.
Avgangsklassen på VIO skole i Svolvær består av 12 elever som har gjennomført norsk 10-årig grunnskole på 2-4 år. Men i juni slutter utdanningsferden for 11 av 12 elever. Bare en av de aktuelle er under 24 år og har ungdomsrett til videregående opplæring. De resterende som har lyst og anlegg for å ta videre utdanning må flytte til et annet fylke hvis de skal ha muligheten.
Alternativet er å ta videregående utdanning via nettskolen i Nordland. Men dette er uaktuelt for disse elever; da det er vanskelig å ta fag som helsefagarbeider, rørlegger eller mekaniker på nett. I tillegg til å finne den aktuelle praksisplassen selv. Dette blir altså overlatt til de som har minst nettverk og dårligst forutsetning for å klare det. Utdanningen på nett er etter min oppfatning forbeholdt de som har veldig gode norskkunnskaper og med god digital kompetanse og erfaring med bruk av nettstudier - altså ikke denne elevgruppen. Kombinasjonsforsøket er et godt tiltak, men det dekker for få fag og for få elever til at det monner. Det har også vært et tilbud om stedbasert opplæring i deler av Nordland. Dette tilbudet er heller ikke tilpasset voksne elever med barn. En aleneforelder kan for eksempel ikke reise fra Svolvær til Mo i Rana for å være en uke på skolen der flere ganger i et semester. Utfordringer knyttet til opphold, utgifter til reise, barnevakt, egen jobb osv. Lite distrikts- og familievennlig, spør du meg.
Ett eksempel fra avgangsklassen: «Ahmed» (28) fra Afghanistan. Lite skolebakgrunn, og har jobberfaring som skredder i hjemlandet. Ønsker å bli mekaniker. Behersker norsk på A2/B1 nivå, flink i alle fag, hardt arbeidende. Bor sammen med kona som har fast jobb i Svolvær. Selv jobber han på hotell i Svolvær 60 % ved siden av 100 % grunnskoleutdanning. Han sier:
«vi må flytte for jeg vil ikke stå i oppvasken på hotellet resten av livet. Men vi vil bo i Svolvær. Jeg har flyktet nok. Det er en vanskelig situasjon.»