Trond Helleland (H): I Aftenposten 28. mai kunne vi lese om at det gjøres store endringer i prosjektet E18 Vestkorridoren, uten at verken reguleringsmyndighet eller Stortinget er orientert. Statens vegvesen har inngått kontrakt med utbygger der de har droppet miljølokket på Strand. Lokket skal skjerme naboene for støy og eksos og det var lagt opp til sykkelvei, fortau og grøntområde.
Hva tenker statsråden om Statens vegvesens håndtering av prosjektet, og mener statsråden endringene i prosjektet er akseptable?
Begrunnelse
Ny E18 Vestkorridoren, er ikke bare et veiprosjekt, men også et miljø- og byutviklingsprosjekt. Prosjektet skal gi støyskjerming, tunneler og lokk, egen gang- og sykkelvei og bedre lokal kommunikasjon også på tvers av E18. Ny E18 skal også gi stedsutviklingen et løft mange steder fordi arealer blir frigitt til bolig og næringsarealer på knutepunkter der bedriftenes medarbeidere kan benytte et godt utbygd kollektivnett.
Prosjektleder for E18 i Statens vegvesen synes ikke å ta inn over seg betydningen av endringene de nå har gjort, og svarer på kritikken fra Bærum kommune at SVV ikke deler den bekymringen de har.
Høyre mener at dette er såpass store endringer at Stortinget bør orienteres.