Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2382 (2022-2023)
Innlevert: 30.05.2023
Sendt: 30.05.2023
Besvart: 06.06.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): I Aftenposten 28. mai kunne vi lese om at det gjøres store endringer i prosjektet E18 Vestkorridoren, uten at verken reguleringsmyndighet eller Stortinget er orientert. Statens vegvesen har inngått kontrakt med utbygger der de har droppet miljølokket på Strand. Lokket skal skjerme naboene for støy og eksos og det var lagt opp til sykkelvei, fortau og grøntområde.
Hva tenker statsråden om Statens vegvesens håndtering av prosjektet, og mener statsråden endringene i prosjektet er akseptable?

Begrunnelse

Ny E18 Vestkorridoren, er ikke bare et veiprosjekt, men også et miljø- og byutviklingsprosjekt. Prosjektet skal gi støyskjerming, tunneler og lokk, egen gang- og sykkelvei og bedre lokal kommunikasjon også på tvers av E18. Ny E18 skal også gi stedsutviklingen et løft mange steder fordi arealer blir frigitt til bolig og næringsarealer på knutepunkter der bedriftenes medarbeidere kan benytte et godt utbygd kollektivnett.
Prosjektleder for E18 i Statens vegvesen synes ikke å ta inn over seg betydningen av endringene de nå har gjort, og svarer på kritikken fra Bærum kommune at SVV ikke deler den bekymringen de har.
Høyre mener at dette er såpass store endringer at Stortinget bør orienteres.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Områdereguleringsplan for E18 Vestkorridoren, Lysaker - Ramstadsletta fra 2017 inneholdt en separat bussvei på strekningen. I juni 2020 vedtok Stortinget utbygging og finansiering av E18 Lysaker - Ramstadsletta, jf. Prop. 38 S / Innst. 393 S (2019-2020). Behandlingen av saken medførte at bussveien utgikk. Det framgår videre av behandlingen at partene også skulle aktivt søke etter inntektsgenererende/kostnadsreduserende tiltak. En forenklet løsning for Lysaker kollektivterminal ble også inkludert i prosjektet til en kostnad på maks. 700 mill. 2020-kr inkl. mva.
Det er altså gjennom behandling av Prop. 38 S / Innst 393 S (2019-2020) lagt til grunn at E18-prosjektet arbeider for å redusere kostnader, og det er forutsatt sterk kostnadskontroll. Det forutsettes videre at Bærum kommune, som reguleringsmyndighet gjennomfører de nødvendige prosesser om omreguleringer i samarbeid med Statens vegvesen og Viken fylkeskommune. Anleggsarbeidene knyttet til E18 Lysaker - Ramstadsletta ble startet i november 2020.
Statens vegvesen har med bakgrunn i Stortingets behandling av Prop. 38 S / Innst 393 S (2019-2020) foretatt justeringer i prosjektet, og planlagt med omreguleringer slik at bussveien utgår. Forutsetningen for et lokk for lokalveien på Strand er dermed ikke lenger til stede. Lokkets tekniske funksjon var å være bru for bussveien med bussholdeplass over lokalveien mellom Strand og Stabekk. Siden bussveien utgår, vurderer Statens vegvesen at Strandlokket ikke lenger vil bidra vesentlig til prosjektets samfunnsmål.
Statens vegvesen har våren 2023 satt i gang en reguleringsprosess for endringene der blant annet regulert Strandlokk fjernes. Oppstart på planarbeidet med endringene ble varslet den 16. mars 2023 etter at planinitiativ ble oversendt Bærum kommune i desember 2022.
Jeg er gjort kjent med at både naboer og lokale velforeninger har vist betydelig misnøye med at Strandlokket fjernes. Jeg er videre kjent med at Statens vegvesen i møte med velforeningene den 3. mai 2023, informerte om at Strandlokket ikke er inkludert i konkurransegrunnlaget/tilbudene for kontrakten på prosjektering og bygging av Fornebukrysset - Strand. Det ble også opplyst om at byggekontrakten er planlagt signert i juni 2023, og at ny reguleringsplan tidligst vil bli vedtatt våren 2024. Det er avklart med Bærum kommune at det ikke er nødvendig med full konsekvensutredning, men at viktige forhold knyttet til endringen som bl.a. støy, luft og grøntarealer vurderes i den videre planavklaringen og tas med i planbeskrivelsen. Statens vegvesen opplyser at samarbeidet med Viken fylkeskommune og Bærum kommune knyttet til omreguleringen av Strandlokket, så langt har vært godt.
Statens vegvesen viser til at den foreslåtte nye løsningen uten Strandlokk vil bidra til betydelige besparelser både økonomisk (om lag 300 mill. kr), og når det gjelder CO2-utslipp. I tillegg bidrar endringen til færre sprenginger, redusert massetransport og en enklere anleggsgjennomføring - noe som reduserer ulempene for naboene i anleggsperioden, både støymessig og luftkvalitetsmessig. Beregninger viser også at den foreslåtte nye løsningen heller ikke medfører økt luftforurensning og dårligere lokale støyforhold i området når trafikken settes på.
Prognosen for sluttkostnad for E18 Lysaker - Ramstadsletta vurderes pr. d.d. å være innenfor prosjektets styringsramme. Det er imidlertid fortsatt stor usikkerhet i markedet, og Statens vegvesen vurderer at det vil være krevende å holde prosjektet innenfor styringsrammen uten å iverksette forenklinger og kutt. Statens vegvesen har derfor igangsatt en omregulering der Strandlokket foreslås helt eller delvis å utgå. I denne planprosessen vil endringenes betydning for forhold som økonomi, anleggsgjennomføring, klimagassutslipp, støy, luft og grøntarealer beskrives nærmere.
Det legges til grunn at omreguleringen av Strandlokket gjennomføres med god medvirkning og i henhold til gjeldende regelverk.
Jeg viser for ordens skyld også til mitt likelydende svar på skriftlig spørsmål 2377.