Skriftlig spørsmål fra Grunde Almeland (V) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:2385 (2022-2023)
Innlevert: 30.05.2023
Sendt: 30.05.2023
Besvart: 05.06.2023 av barne- og familieminister Kjersti Toppe

Grunde Almeland (V)

Spørsmål

Grunde Almeland (V): Er statsråden enig i at dagens regler i barneloven om fastsettelse av foreldreskap bryter med likestillingsprinsippet om at menn og kvinner ikke skal forskjellsbehandles som omsorgspersoner, og vil statsråden ta initiativ til å endre reglene slik at barn ikke står uten anerkjente foreldre i Norge, når foreldrene er anerkjent i utlandet?

Begrunnelse

Anerkjennelse av foreldreskap fastsatt i utlandet er ikke mulig for homofile par og foreldre, fordi adgangen til å anerkjenne foreldreskap i barneloven § 85 begrenses av barnelovens regler om hvem som kan være foreldre til et barn. Ifølge barneloven må ethvert barn ha en mor; kvinnen som har født barnet, jf. barneloven § 2 første ledd.
Når mannlige homofile foreldre skal registrere sitt foreldreskap i norske registre, er i det i utgangspunktet bare én prosess som er aktuell: adopsjon etter reglene i adopsjonsloven. Den andre prosessen, som er tilgjengelig for enslige kvinner, lesbiske par og heterofile par er anerkjennelse av foreldreskap i utlandet, etter reglene i barneloven § 85.
Adopsjon er en lang og tidkrevende prosess, uegnet for å fastsette de fakta som allerede er en realitet i surrogatisaker: hvem som er foreldre til barnet. I en sak hvor utfallet alt er gitt, legger norske myndigheter opp til at offentlige ressurser skal bruke 6-8 måneder (Bufdirs estimater for saksbehandlingstider i slike saker) på å saksbehandle det åpenbare.
I tillegg til at det er misbruk av offentlige ressurser, setter det de involverte barna i en utsatt og sårbar posisjon. Mens saksbehandlingen pågår, mangler barna en juridisk tilknytning til sine foreldre, noe som vil kunne få stor betydning dersom en av foreldrene for eksempel dør under saksbehandlingen. Videre har det stor betydning for foreldrenes mulighet til å benytte lønnet foreldrepermisjon og dermed få samme mulighet som enslige kvinner, lesbiske par og heterofile par til å tilbringe tid sammen med sitt barn i barnets første fase av livet. Dette kan vanskelig sies å være til barnets beste.

Kjersti Toppe (Sp)

Svar

Kjersti Toppe: Sjølv om nokre nordmenn nyttar seg av surrogati i utlandet, gjeld det ingen særreglar i barnelova for fastsetjing eller overføring av foreldreskap i slike tilfelle. Den som føder barnet reknast som mor, og farskap blir fastsett på vanleg måte etter barnelova. Dette gjeld òg i tilfelle når barnet er født i eit anna land som har andre reglar. Er barnet født i utlandet, kan faren som regel erklære farskap på ein norsk utanriksstasjon. Foreldreskap til éin forelder vil såleis kunne bli etablert raskt.
Dersom morskap, farskap eller medmorskap ikkje kan bli etablert (fastsett eller godkjend) etter barnelova, kan den som vil bli juridisk forelder søke om adopsjon etter norsk rett.
Eg er ikkje einig i at reglane i barnelova om fastsetjing av foreldreskap er i strid med likestillingsprinsipp, og eg vil ikkje ta initiativ til å endre lova for å leggje til rette for surrogati. Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) har i ein rådgivande fråsegn i 2019 vurdert om den retten som barnet har til respekt for privatlivet sitt, krev at foreldreskap må bli godkjend gjennom registrering av ein fødselsattest frå utlandet. Ifølgje domstolen kan adopsjon vere ein framgangsmåte som er i samsvar med den europiske menneskeretts- konvensjonen (EMK).
Barnelovutvalet la i 2020 fram forslag til ny barnelov i NOU 2020: 14. Utvalet hadde som ei overordna føring at lova, så langt det er mogleg, bør sørgje for likestilling mellom foreldrepar av ulikt kjønn og foreldrepar av same kjønn. Dei har difor sett kritisk på i kva utstrekning ulike grupper blir handsama ulikt etter lova, og i kva grad ei ulik handsaming er sakleg og forholdsmessig, og har lagt vekt på dette i forslaget til ny barnelov.
Barne- og familiedepartementet arbeider no med å følgje opp forslaget til barnelovutvalet, og tek sikte på å leggje fram ein lovproposisjon for Stortinget i løpet av 2024.