Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2414 (2022-2023)
Innlevert: 02.06.2023
Sendt: 02.06.2023
Besvart: 14.06.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Hvilke konkrete tiltak har statsråden innført for å øke beredskapen i jernbanesektoren som følge av hendelsene i Romeriksporten og Blixtunnelen der passasjerer ble sittende fast i timesvis?

Begrunnelse

Bane NORs beredskap har blitt kritisert ved flere anledninger det siste halve året. Først i desember da to tog mistet strømmen i Romeriksporten, der nær 800 reisende var innesperret i fire timer. Og nå i mai da et lokaltog kom i berøring med en kontaktledning, slik at den falt ned over taket til toget. 70 passasjerer ble sittende fast i tunnelen i tre timer. Ved begge anledninger har passasjerene opplevd informasjonen underveis som svært dårlig. Det har også vært usikkerhet knyttet til beredskapsmessige spørsmål som mengde vann til drikke om bord i togene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Etter hendelsen i Romeriksporten 12. desember 2022, der to tog ble stående inne i tunnelen i rundt fire timer, sendte departementet brev til Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn og ba om en redegjørelse for hendelsesforløpet, håndteringen og hvordan lignende hendelser kan forebygges. Tilsynet ble også bedt om å redegjøre for hvordan de gjennom sine roller i sektoren kan bidra til forebygging og effektiv håndtering av denne typen hendelser. Disse redegjørelsene kom 16. januar i år og er publisert på etatenes nettsider.
Statens jernbanetilsyn gjennomførte tilsyn med Bane NOR, Vy og Flytoget etter hendelsen i Romeriksporten, særlig med tanke på beredskap og avvikshåndtering. Tilsynsrapportene, som er publisert på tilsynets nettsider, avdekket flere mangler ved beredskapen og samordningen mellom de involverte aktørene. Departementet ba i brev av 13. mars om en redegjørelse fra Bane NOR om hvordan de svarer ut funnene og ledelsesmessig følger opp nødvendige tiltak som fremgår av rapporten. Departementet fremhevet at det er sentralt for de reisendes tillit til jernbanen at arbeidet med både forebygging og håndtering av denne typen hendelser er godt forstått og samordnet mellom de involverte aktørene.
Det ble avholdt et eget møte i departementet 14. april der Statens jernbanetilsyn redegjorde kort om funnene og pålegg som fremgår av rapporten etter tilsynet med Bane NOR. Bane NOR hadde frist 31. mai til Statens jernbanetilsyn med å dokumentere at påleggene er etterlevd. Statens jernbanetilsyn vurderer nå om funnene i tilsynsrapporten kan lukkes. Jeg er opptatt av å følge disse sakene tett og departementet har derfor kalt inn til et nytt oppfølgingsmøte med partene 14. juni. Her vil man gå gjennom de ulike påleggene og hvordan samordningen av oppfølgingen har foregått.
Statens jernbanetilsyns tilsynsrapporter med Vy og Flytoget bekreftet behovet for bedre samordning mellom de involverte aktørene, både med tanke på beredskapsplanene og håndteringen når noe oppstår. Bane NOR må sørge for at alle parter er godt samordnet og har lik forståelse av situasjonen, særlig med tanke på tekniske egenskaper ved togene og andre forutsetninger som tilsier en viss responstid.
Jernbanedirektoratet har i oppfølgingen av sin rapport fra 2022 om en tiltaksplan for bedre driftsstabilitet etablert en systematisk oppfølgingsdialog om drift på jernbanen med Bane NOR og togoperatørene. Jernbanedirektoratet har etablert en møteplass for ledelsen i de ulike virksomhetene i jernbanen hvor formålet er bedre samordning og læring. Et av temaene som skal følges opp er tiltaksplanen for bedre kundeopplevelse ved driftsavvik.
I oppfølgingsmøtet 14. juni med Jernbanedirektoratet, Statens jernbanetilsyn og Bane NOR har jeg også bedt om en redegjørelse om den siste hendelsen i Blixtunnelen 22. mai. Bane NOR har opplyst at sikkerheten til passasjerene ikke var truet, og at felles situasjonsvurdering hos både Bane NOR og Vy var at det var tryggest for de reisende å bli værende i toget. Bergingen av toget tok dessverre for lang tid, og jeg har derfor bedt Jernbanedirektoratet om å innhente informasjon om hendelsen fra de berørte aktører. Statens jernbanetilsyn vil også ta med denne hendelsen i sin vurdering av om funnene fra tilsynsrapportene knyttet til hendelsen i Romeriksporten kan lukkes, og vil danne grunnlag for tilsynets vurdering av eventuelle ytterligere oppfølgingskrav og reaksjoner.
Jeg forventer også at de involverte har nye innspill til konkrete lærings- og oppfølgingspunkter som kan forebygge denne type hendelser og redusere omfanget av ulempene for de reisende.