Skriftlig spørsmål fra Sofie Marhaug (R) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:2423 (2022-2023)
Innlevert: 02.06.2023
Sendt: 05.06.2023
Besvart: 09.06.2023 av olje- og energiminister Terje Aasland

Sofie Marhaug (R)

Spørsmål

Sofie Marhaug (R): Mener NVE at utbygging av hele eller deler av Sørlige Nordsjø 2 med hybridkabler kan bli lønnsomt for utbygger uten subsidier?

Begrunnelse

I offentligheten gir enkelte politikere, lederskribenter og andre aktører inntrykk av at det er regjeringens valg om å ikke bygge første del av Sørlige Nordsjø 2 med hybridkabel som utløser subsidiebehovet ved utbyggingen. Det fremstår uklart hva det faglige grunnlaget for dette er, og hvilken fordeling av flaskehalsinntekter man da legger til grunn.
NVE har analysert ulike former for nettilknytning til havs ved utbygging i Sørlige Nordsjø 2. Jeg ønsker at statsråden ber dem om en enkel vurdering av dette, i og med at de har lagt ned et større arbeid om nettilknytning i Sørlige Nordsjø 2. Ber om at eventuell fordeling av flaskehalsinntektene tas med i betraktningen, dvs. at man enten gjør det som i dag at Statnett mottar inntektene, eller at man tillater en privatisering av flaskehalsinntekter.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Første fase av Sørlige Nordsjø II vil ha en maksimal kapasitet på 1 500 MW, og vil knyttes med en radial til Norge. Den radielle nettløsningen vil legge til rette for at det produseres mer fornybar kraft til det norske kraftsystemet, og vil med dette utgjøre et viktig bidrag til kraftbalansen innenlands. Første fase av Sørlige Nordsjø II har en estimert årlig produksjon på cirka 7 TWh. At første fase av Sørlige Nordsjø II knyttes radielt til Norge legger til rette for enn raskere realisering av prosjektet enn dersom prosjektet var blitt bygget ut med en hybridkabel. Det skyldes blant annet at det er flere forhold som er uavklart knyttet til regulering og markedsdesign av hybridkabler.
NVE har nylig gjennomført en analyse av virkningen på kraftsystemet av ulike nettløsninger for fase 2 av Sørlige Nordsjø II, der blant annet samfunnsøkonomiske nyttevirkninger er vurdert. I analysene er det lagt til grunn et vindkraftverk på 1 400 MW som tilknyttes budområdet NO2 (Sørlandet). NVE finner at hybridløsningene ikke gir vesentlig større inntjening til havvindprodusenten, men at nyttevirkningene er større ved en stor hybrid (1 400 MW hver vei) enn ved en radial. Det skyldes at det skapes flaskehalsinntekter over forbindelsen, spesielt som følge av samspillet med den regulerbare vannkraften. Etter dagens regelverk vil disse flaskehalsinntektene tilfalle netteier. Reguleringsmyndigheten for energi, RME, har anbefalt at Statnett eier og drifter hybridkabler til havs. Flaskehalsinntektene vil dermed ikke nødvendigvis bidra til havvindparkens bedriftsøkonomiske lønnsomhet, men de kan bidra til høyere samfunnsøkonomisk lønnsomhet.
NVE har sammen med en direktoratsgruppe identifisert nye områder for havvind. NVE og direktoratsgruppen har i den forbindelse foreslått at Sørlige Nordsjø II utvides til et nytt og større område kalt Sørvest F. Hvor stort dette området bør være og hvor stor kapasitet det bør åpnes for vil bli vurdert i den strategiske konsekvensutredningen som skal gjennomføres før en eventuell åpning og utlysing av området.
Fremover planlegger jeg å lyse ut nye prosjektområder til havvind med jevne mellomrom, og vil vurdere nettløsninger i forbindelse med hver utlysning.