Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:2447 (2022-2023)
Innlevert: 05.06.2023
Sendt: 05.06.2023
Besvart: 09.06.2023 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Kan statsråden garantere at de som er berettiget «gruppe 2-bil» vil få anledning til å velge elbil når ny anbudsprosess skal på plass høsten 2023?

Begrunnelse

Snart kommer anbudet for rullestolbrukere som trenger bil, såkalt «gruppe 2-bil». «Markedsdialogen» tilsier at det ikke er mulig med elbil nå heller. På siste brukerutvalgsmøte med NAV nevnes det "Dessverre har det vist seg at det så langt ikke er noen tilgjengelige, godkjente løsninger for større bilombygg hvor el-bil kan benyttes" samt at "NAV svarer at de må jobbe videre med samarbeidsparter og Arbeids- og velferdsdirektoratet for å finne løsninger på dette i fremtiden."
Fraværet av elbil i ny anskaffelse som skal gjelde fra november 2023 skyldes argumenter om at det har vi ikke prøvd før, det til tross for at avgåtte Arbeids- og sosialminister Hadia Tajik i 2021 tydelig sa at det ikke er aktuelt med nytt anbud uten elektriske biler på lista.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Regjeringen har som mål at Norge skal bli et lavutslippsland innen 2050. Et viktig bidrag til dette er at biler som går på fossilt drivstoff i økende grad erstattes med nullutslippsbiler. Dette gjelder også spesialtilpassede biler for personer som er berettiget «gruppe 2-bil» og som er avhengig av heis eller rampe for å komme inn i bilen. Imidlertid forutsetter dette at leverandørmarkedet produser elektriske biler i tilstrekkelig antall som er egnet for ombygging.
Arbeids- og velferdsetaten har derfor over lengre tid har hatt fokus på å etterspørre elektriske biler. I forrige anbudsrunde, som ble gjennomført i 2020 og 2021, brukte etaten mye tid og ressurser på forsterket dialog med leverandørmarkedet for å undersøke mulighetene for å anskaffe egnede elektriske kassebiler. I tillegg til dette omfattede kartleggingsarbeidet og utvidede dialogaktiviteter med leverandørmarkedet, publiserte etaten en tilleggshøring for å sikre at konkurransen ble tilrettelagt best mulig for at elektriske biler kunne tilbys. På tross av et omfattende arbeid mottok etaten dessverre da ingen tilbud om egnede nullutslippsbiler fra markedet.
Etter at den nåværende rammeavtalen ble inngått i 2021, har etaten i løpet av avtaleperioden arbeidet aktivt mot leverandørmarkedet for å informere om etatens behov for nullutslippsbiler og for å holde seg orientert om utviklingen av nye og mer egnede bilmodeller. Etaten har bl.a. vært i dialog med leverandørutviklingsprogrammet (LUP), Bilimportørenes landsforening og bilbransjeforeningen. De har videre undersøkt hvilke elektriske kassebiler som er tilgjengelig og hvilke som kommer på markedet i nærmeste framtid. På bakgrunn av denne kartleggingen er det gjennomført dialogmøter med billeverandører for en gjennomgang og framvisning av aktuelle bilmodeller. De har også gjennomført møter med bilombyggere og utstyrsprodusenter for å se på ombyggingsmulighetene for de ulike bilmodellene.
Gjennom dette kartleggingsarbeidet ser etaten noen lyspunkter når det gjelder potensielle biler som kan være aktuelle for målgruppen for «gruppe-2 biler». I første omgang dreier det seg om noen små elektriske kassebiler og ett par mellomstore/store kassebiler som kan dekke behovet for enkelte brukere, primært som påsitterbil, dvs. en bil der bruker er passasjer. Tilbakemeldingene fra produsenter og leverandører er imidlertid at større ombyggingsarbeider på elektriske kassebiler fortsatt er utfordrende av flere årsaker, bla. som følge av bilbatterienes plassering og restriksjoner fra bilprodusentene.
Både Arbeids- og velferdsetaten og brukerne av «gruppe-2 biler» vil være tjent med at ny teknologi tas i bruk, inkludert elektriske kassebiler. Gjennom utprøving av ny teknologi vil man kunne få nyttige erfaringer som kan bidra til videre utvikling av framtidsrettede og gode løsninger for brukerne.
Jeg må samtidig minne om at markedet for utvikling av bilmodeller er et verdensomspennende marked der Arbeids- og velferdsetaten er en svært liten kunde med små påvirkningsmuligheter. Etaten arbeider derfor i flere spor, samtidig som de fortsetter å jobbe aktivt mot produsenter og leverandører med forventning om at behovene for egnede nullutslippsbiler blir gjort kjent og tatt hensyn til.
Som tidligere statsråd Hadia Tajik uttalte i svar på spørsmål nr. 9 (2021-2022) fra representanten Lars Haltbrekken, ville hun be Arbeids- og velferdsetaten om å legge til rette for at det istedenfor å forlenge rammeavtalen etter to år, som etaten har mulighet for, heller skulle vurdere om å inngå en ny rammeavtale dersom markedet kan tilby tilstrekkelig mange nullutslippsbiler som egner seg som «gruppe 2-biler».
Jeg er derfor tilfreds med at etaten i tråd med det vil legge til rette for at elektriske biler skal kunne tilbys gjennom anskaffelsesprosessen. Gjennom en aktiv markedsdialog, der leverandørmarkedet bl.a. blir informert om at elektriske biler er det foretrukne alternativet, og tilrettelegging av anbudskonkurransen er ambisjonen at kan tilby elektriske biler til brukerne av «gruppe 2-biler» etter at neste rammeavtale er inngått forutsatt at etaten mottar tilbud om egnede biler.