Mona Fagerås (SV): For verneinteressene fremstår dette som tilsidesettelse av naturverdienes lovbestemte vern og dermed som myndighetsmisbruk.
Har regjeringen vurdert muligheten for at saksbehandlingen ikke tilfredsstiller lovens krav og at de vedtak som måtte fattes på grunnlag av saksbehandlingen derfor kan bli ugyldige?
Begrunnelse
Klima- og miljødepartementet ga den 10. februar 2023 oppdrag til Miljødirektoratet om å gjennomføre prosess med endring av forskrift om fredning av Lågendeltaet naturreservat. Dette med sikte på å åpne for bygging av ny E6 på strekningen Roterud-Storhove. Det er en forutsetning for grenseendringen at det skal gjennomføres miljøforbedrende tiltak.
Statsforvalteren ble gitt i oppdrag å utrede spørsmålet, og sende på høring, om endring av verneforskriften. Noen utredning har det imidlertid ikke vært mulig å gjøre innenfor de tidsfrister som er gitt og følgelig er saken sendt på høring uten noen utredning av de juridiske, naturfaglige og samfunnsøkonomiske spørsmål forskriftsendringen vil ha betydning for.
Representanter for berørte verneinteresser har i høringsuttalelser påpekt følgende: Naturmangfoldloven § 34,3 inneholder regler om den geografiske utstrekning av et verneområde og understreker at verneområdets geografiske utstrekning skal samsvare med verneformålet. Lovens bestemmelser skal alltid forstås på bakgrunn av lovens formål og virkeområde som angitt i §§ 1 -3. Ved avgrensing av verneområdet skal det legges vekt på å ivareta økologiske funksjoner av betydning for verneformålet og økosystemets tåleevne mot ytre påvirkninger. I gjeldende forskrift for Lågendeltaet er dette angitt som å bevare et viktig og spesielt våtmarksområde i sin naturlige tilstand. Det var på denne bakgrunn Miljødirektoratet avslo søknaden om dispensasjon for fremføring av motorveien.
Representantene for verneinteressene påpeker også at høringsinstansene inviteres til å uttale seg om et vedtak som det vil knytte seg bestemte forutsetninger til, nemlig de såkalte avbøtende tiltak, men hvor innholdet av disse forutsetningene ikke er kjent. Vesentlige forutsetninger for forslaget som sendes på høring, skal altså utredes først etter høringen. Regjeringens fremgangsmåte etter Miljødirektoratets endelige avslag på dispensasjonssøknaden, hevdes derfor å bryte med naturmangfoldlovens formålsbestemmelser og dermed med saksbehandlingskrav som skal sikre at lovens formål ivaretas. Saksbehandlingsregler følger av naturmangfoldloven §§ 8 og 43,2. ledd, samt forvaltningslovens § 37.