Skriftlig spørsmål fra Sofie Marhaug (R) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:2502 (2022-2023)
Innlevert: 11.06.2023
Sendt: 12.06.2023
Besvart: 20.06.2023 av olje- og energiminister Terje Aasland

Sofie Marhaug (R)

Spørsmål

Sofie Marhaug (R): Kan statsråden redegjøre for hvor langt departementet er kommet i prosessen med å implementere energieffektiviseringsdirektivet fra 2012?

Begrunnelse

Norge vurderte i fire år om energieffektiviseringsdirektivet var EØS-relevant før vi kom frem til en konklusjon i energimeldingen fra 2016 hvor OED skriver:

«Regjeringen vurderer at energieffektiviseringsdirektivet fra 2012 er i grenseområdet for hva som må innlemmes i EØS-avtalen. Regjeringen har besluttet at direktivet skal innlemmes i EØS-avtalen med nødvendige tilpasninger, og arbeidet med dette pågår nå i EØS-EFTA-landene.»

Energieffektiviseringsdirektivet ble vedtatt av EU 25.10.2012. Alle EU-land hadde en frist frem til 05.06.2014 med å innføre dette direktivet. Målet var 20 prosent energieffektivisering innen 2020.
Det finnes nok av EU-direktiver som ikke tjener norske strømkunder godt. Å få ned strømkostnadene er derimot vinn-vinn; det kutter i regningsbunken og frigjør kraft til andre formål.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Stortinget behandlet nylig Prop. 100 L (2022-2023) med forslag fra regjeringen om endringer i energiloven og naturgassloven. Lovforslagene ble opprinnelig utarbeidet for å være i tråd med krav i energieffektiviseringsdirektivet av 2012 (2012/27/EU). Når lovendringene og tilhørende forskrifter er fastsatt, vil reguleringen i Norge være i samsvar med sentrale deler av direktivet.
Lovendringene går ut på at aktører som planlegger å bygge nye eller foreta omfattende oppgraderinger av energi- og industrianlegg, skal pålegges å gjennomføre en kost-nytteanalyse for å utnytte overskuddsvarme. Ved etablering av datasentre av en viss størrelse, skal også nytten ved utnytting av overskuddsvarmen analyseres. Videre er det vedtatt krav om at store foretak regelmessig skal gjøre energikartlegginger. Det ble også vedtatt lovhjemler for at departementet kan gi forskrift om måling og fakturering av varmeenergi og naturgass.
I vurderingen av innlemmelse av direktivet fra 2012 er det etter mitt syn nødvendig at senere endringer vedtatt i EU også trekkes inn. Dette er pågående diskusjoner, og jeg må komme tilbake til spørsmålet om innlemmelse av energieffektiviseringsdirektivet i EØS-avtalen.
Samtidig vil jeg understreke at energieffektivisering er et viktig satsingsområde for regjeringen fremover.
For å sikre en helhetlig tilnærming har regjeringen varslet at det skal legges fram en handlingsplan for energieffektivisering i alle deler av norsk økonomi senest sammen med statsbudsjettet for 2024.