Rasmus Hansson (MDG): Flere steder opplever innbyggere at gang- og sykkelveinettet er ufullstendig utbygd. Da kan redusert fartsgrense øke sikkerheten. Noen kommuner, blant andre Giske, opplever imidlertid at Statens vegvesen (SVV) avslår forespørsler om dette, fordi veien oppfyller standard for fartsgrensen som er satt. Standard for gående og syklende synes ikke å være en del av denne vurderingen.
Vil statsråden instruere SVV om at fartsgrenser skal reduseres utenfor tettbebygde strøk der kommuner/fylkeskommuner ber om det?
Begrunnelse
Et eksempel på at Statens vegvesen (SVV) ikke vil sette ned fartsgrensen, på tross av manglende gang- og sykkelvei, er i Giske kommune. Kommunen består av flere øyer som knyttes sammen av broer, naturlig nok uten alternative ruter. Frem til broene er det gang- og sykkelvei, men over broene mangler dette. Dette tvinger syklister og gående ut i veibanen, noe som skaper farlige situasjoner.
I dag er det 80-sone over begge broene, men kommunen har bedt Statens Vegvesen sette ned fartsgrensen. Dette har blitt avslått. Begrunnelsen er at veien “oppfyller standard for 80-sone”. Eksemplet fra Giske er ikke unikt.
Samtidig er det fastslått i fartsgrensekriteriene fra Statens vegvesen at fartsgrensen skal settes til 60 utenfor tettbebygde strøk på “strekninger med behov for redusert fart på grunn av mangelfull langsgående eller tverrgående tilrettelegging for gående og syklende.”
Når kommuner ber om å få satt ned fartsgrensen til 60 eller lavere, på grunn av nettopp manglende tilrettelegging for gående og syklende, bør dette derfor være en forespørsel det er lett å imøtekomme.