Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2517 (2022-2023)
Innlevert: 12.06.2023
Sendt: 13.06.2023
Besvart: 20.06.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Rasmus Hansson (MDG)

Spørsmål

Rasmus Hansson (MDG): Flere steder opplever innbyggere at gang- og sykkelveinettet er ufullstendig utbygd. Da kan redusert fartsgrense øke sikkerheten. Noen kommuner, blant andre Giske, opplever imidlertid at Statens vegvesen (SVV) avslår forespørsler om dette, fordi veien oppfyller standard for fartsgrensen som er satt. Standard for gående og syklende synes ikke å være en del av denne vurderingen.
Vil statsråden instruere SVV om at fartsgrenser skal reduseres utenfor tettbebygde strøk der kommuner/fylkeskommuner ber om det?

Begrunnelse

Et eksempel på at Statens vegvesen (SVV) ikke vil sette ned fartsgrensen, på tross av manglende gang- og sykkelvei, er i Giske kommune. Kommunen består av flere øyer som knyttes sammen av broer, naturlig nok uten alternative ruter. Frem til broene er det gang- og sykkelvei, men over broene mangler dette. Dette tvinger syklister og gående ut i veibanen, noe som skaper farlige situasjoner.
I dag er det 80-sone over begge broene, men kommunen har bedt Statens Vegvesen sette ned fartsgrensen. Dette har blitt avslått. Begrunnelsen er at veien “oppfyller standard for 80-sone”. Eksemplet fra Giske er ikke unikt.
Samtidig er det fastslått i fartsgrensekriteriene fra Statens vegvesen at fartsgrensen skal settes til 60 utenfor tettbebygde strøk på “strekninger med behov for redusert fart på grunn av mangelfull langsgående eller tverrgående tilrettelegging for gående og syklende.”
Når kommuner ber om å få satt ned fartsgrensen til 60 eller lavere, på grunn av nettopp manglende tilrettelegging for gående og syklende, bør dette derfor være en forespørsel det er lett å imøtekomme.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Vegnormal N300 Trafikkskilt inneholder bestemmelser for valg av fartsgrense (fartsgrensekriterier). Disse er bindende for Statens vegvesen, og kommuner/fylkeskommuner kan ikke be Statens vegvesen om å treffe fartsgrensevedtak som er i strid med kriteriene.
Generell fartsgrense utenfor tettbygd strøk er 80 km/t. For riksvei og fylkesvei kan Statens vegvesen treffe vedtak om lavere fartsgrense. Kommunen kan treffe vedtak om lavere fartsgrense på kommunal vei.
Fartsgrense 60 km/t brukes i hovedsak på veier med mange avkjørsler, mye gang/sykkel-aktivitet langs veien og randbebyggelse. Det må gjøres individuelle vurderinger og utøves skjønn i hvert enkelt tilfelle.
Skiltvedtak regnes som lokal forskrift og det er dermed ikke klageadgang etter forvaltningsloven. Skiltforskriften § 31 gir imidlertid nærmere angitte myndigheter mulighet til å be om at Vegdirektoratet overprøver skiltmyndighetens vedtak.
Etter at fartsgrensekriteriene for 70 km/t ble oppdatert i 2022, gjør Statens vegvesen nye vurderinger av flere veistrekninger opp mot de reviderte kriteriene for 70 km/t. Enkelte strekninger vil få nedsatt fartsgrensen til 70 km/t som følge av denne gjennomgangen.