Skriftlig spørsmål fra Sivert Bjørnstad (FrP) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:2533 (2022-2023)
Innlevert: 13.06.2023
Sendt: 14.06.2023
Besvart: 21.06.2023 av fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran

Sivert Bjørnstad (FrP)

Spørsmål

Sivert Bjørnstad (FrP): Kan statsråden gjøre greie for hva regjeringen konkret har gjort så langt i arbeidet med en nullvisjon mot all drukning, og hva som er planen fremover?

Begrunnelse

Det vises til oppslag på nrk.no 11. juni med tittelen «Siv Jensen hardt ut mot regjeringen». Her opplyser kommunikasjonsrådgiver i Nærings- og fiskeridepartementet at regjeringen har nullvisjon på agendaen og at berørte departementer har «igangsatt et arbeid for å vurdere en nullvisjon for all drukning», men at arbeidet er på et tidlig stadium. Det opplyses også om at arbeidet har prioritet.
Ifølge organisasjonen Flyte dør det i snitt 93 mennesker årlig etter drukning i Norge. Regjeringen opplyste på egne nettsider 18. januar i år at regjeringen har etablert en nullvisjon for omkomne og hardt skadde på sjøen, og at Sjøfartsdirektoratet allerede hadde levert et faglig grunnlag for en nullvisjon og at direktoratet jobber videre med en konkret handlingsplan. Dette er nesten fem måneder siden. Det bes derfor om at statsråden redegjør fra hva regjeringen har gjort så langt i denne saken, og hva som er de konkrete planene fremover.

Bjørnar Skjæran (A)

Svar

Bjørnar Skjæran: Regjeringen har etablert en nullvisjon om ingen omkomne og hardt skadde på sjøen. Nullvisjonen omfatter fartøy og innretninger underlagt Sjøfartsdirektoratets forvaltnings- og tilsynsansvar, og begrenser seg ikke til utelukkende drukningsulykker. Sjøfartsdirektoratet fikk den 13. februar i år i oppdrag å utarbeide en handlingsplan. Denne handlingsplanen skal bestå av konkrete tiltak som er gjennomførbare og virkningsfulle. Arbeidet skal skje i samarbeid med andre offentlige og private aktører. Det er et omfattende arbeid, som omfatter fartøygrupper med ulik risikoprofil. Sjøfartsdirektoratet har levert en skisse til tidslinje for det videre arbeidet til departementet. Forslaget er under behandling.
På fritidsbåtområdet eksisterer det allerede en handlingsplan mot fritidsbåtulykker som løper fra 2019-2023. Revisjonen av denne vil være naturlig å se i sammenheng med Sjøfartsdirektoratets øvrige nullvisjonsarbeid.
Når det gjelder arbeidet med en nullvisjon for all drukning, er ansvaret for drukningsforebygging generelt spredt mellom ulike departementer. Drukning skjer fra båt, under bading og etter fall fra land. Ulykkene er fordelt på sjø, vann, elver og basseng. Sammen med berørte statsråder har jeg igangsatt et arbeid for å vurdere en nullvisjon for all drukning, ikke bare knyttet til bruk av båt. Vi har god dialog med Flyte og regjeringen er godt kjent med deres engasjement for en nullvisjon for drukningsulykker.
Regjeringen jobber også med flere tiltak for å bedre sjøsikkerheten, og har igangsatt et arbeid med å utrede om det bør innføres et nasjonalt obligatorisk småbåtregister. Jeg har nettopp mottatt første del av utredningen fra Sjøfartsdirektoratet. Utredningen viser at et slikt register kan bidra til å øke sjøsikkerheten på en rekke punkter. Vi vil arbeide videre med forslaget om å etablere et slikt register. Videre ble det innført krav om høyhastighetsbevis for fritidsbåtførere 1. juni 2023, et arbeid som ble igangsatt av forrige regjering. Dette vil gi økt kunnskap og fokus på farene knyttet til høy hastighet.
I tilknytning til at mange drukningsulykker skjer ved fall fra land, har også Kystverket sendt informasjon til alle kommuner om mulighetene kommunene har til å stille vilkår til livreddende utstyr i forbindelse med tillatelser som blir gitt etter havne- og farvannsloven § 14. I tillegg har Kystverket og Sjøfartsdirektoratet utarbeidet plansjen En sikker havn, som gir gode råd om hvordan kaifront og flytebrygge kan utstyres med redningsstige og annet utstyr. Kystverket har sendt plansjen til alle kommuner.
Avslutningsvis understreker jeg at ett liv tapt til drukning er ett for mye, og antallet drukningsulykker er noe regjeringen ser alvorlig på.