Skriftlig spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:2557 (2022-2023)
Innlevert: 15.06.2023
Sendt: 16.06.2023
Besvart: 22.06.2023 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): Toleransebeløpet for mottakere AFP i staten er fremdeles uendret siden det trådte i kraft 1.1.2011. I november 2021 ble toleransebeløpet for mottakere av AFP i kommunal sektor doblet, etter særavtale mellom partene i felleskap.
Kan jeg be statsråden om en vurdering av hvorvidt toleransebeløpet for AFP i staten er hensiktsmessig, og hvordan statsråden vurderer å øke det?

Begrunnelse

LO Stat spurte departementet i en henvendelse datert 14.03. 2022 om toleransebeløpet for mottakere AFP i staten. De skrev:

«Gjennom Forskrift om kombinasjon av avtalefestet pensjon for medlemmer av Statens pensjonskasse og arbeidsinntekt (pensjonsgivende inntekt) er det fastsatt et toleransebeløp for inntekter på 15 000 kroner årlig som skjermes mot avkorting av AFP. Dette beløpet har ikke blitt endret siden forskriften først ble iverksatt med ikrafttredelse 1.1.2011. I kommunal sektor gjøres fastsettelse av toleransebeløp for mottakere av AFP av partene i fellesskap, gjennom en særavtale. I november 2021 ble toleransebeløpet endret fra 15 000 kroner til 30 000 kroner. Siden reglene for avtalefestet og tjenestepensjon er like i hele offentlig sektor, er det uheldig at reglene avviker mellom kommunal og statlig sektor for toleransebeløpet. LO Stat ber om at departementet øker toleransebeløpet for mottakere av AFP tilsvarende som partene har blitt enige om i kommunal sektor.»

Så vidt spørsmålsstiller er kjent med har ikke henvendelsen blitt besvart.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: I forbindelse med innføringen av pensjonsreformen i 2011, ble AFP for ansatte i privat sektor gjort om. Ordningen ble endret fra en tidligpensjonsordning til en ordning med livsvarig tillegg til alderspensjonen fra folketrygden. Omleggingen innebar også at pensjonen ikke avkortes for arbeidsinntekt. For ansatte i offentlig sektor ble AFP-ordningen beholdt som en tidligpensjonsordning. Det innebar blant annet fortsatt inntektsavkorting av pensjonen. I 2018 ble det avtalt at ansatte som er født i 1963 eller senere, skal ha AFP som tilsvarer det som gjelder i privat sektor. Ansatte som er født i 1962 eller tidligere, beholder AFP som en tidligpensjonsordning.
Offentlig AFP for dem som er født før 1963 er basert på den forutsetningen at pensjonen kommer i stedet for lønn, ikke i tillegg til lønnen. En vesentlig økning av toleransebeløpet utfordrer denne grunnleggende forutsetningen. Dersom både pensjon og lønn skal kunne mottas samtidig, kreves det endringer i beregningsmåten for pensjonen. Størrelsen på toleransebeløpet, er satt av administrative årsaker. Det er kun arbeidsinntekt over en viss størrelse som skal avkorte pensjonen. Og når det først har skjedd en avkorting, skal det en viss differanse til før det skjer en endring av den utbetalte pensjonsytelsen gjennom et etteroppgjør.
I den første tiden under koronapandemien ble det åpnet for å gi unntak fra inntektsprøvingen av alderspensjon og AFP fra offentlig tjenestepensjonsordning. Formålet var å stimulere pensjonister til å ta arbeid for å sikre nødvendige helsetjenester til befolkningen i en akutt situasjon. En utvidelse av toleransebeløpet i staten tilsvarende det som gjelder i kommunal sektor vil også gi insentiver for AFP-pensjonistene til å ta nytt arbeid, men hvor sterkt dette insentivet er kan diskuteres. Insentivet er åpenbart større når unntaket omfatter all inntekt.
Faren med utvidelser av unntak fra reglene om avkorting av alderspensjon og AFP er at det skaper press mot de ordinære reglene om avkorting av pensjonen for arbeidsinntekt. Det er nok slik at mulighetene som er gitt med å kombinere pensjon og arbeidsinntekt for mange av pensjonsytelsene, til en viss grad smitter over som holdning også for de pensjoner som forutsettes avkortet for arbeidsinntekt. Utvidelser kan også gi insentiver til å ta ut pensjonen tidligere enn planlagt, for så at personen velger å kombinere pensjon med arbeid. Dette er uheldig. Dette gir økte utgifter til offentlig tjenestepensjon og vil kunne oppfattes som urimelig av dem som fortsetter å jobbe.
Jeg gjør oppmerksom på at det er forskjeller allerede i dag knyttet til anvendelsesområdet for toleransebeløpet i kommunal og statlig sektor. I kommunal sektor gjelder toleransebeløpet for AFP i perioden 62–65 år. For AFP i perioden 65–67 år er det inntektsprøvingsreglene for alderspensjon som gjelder. I staten gjelder toleransebeløpet i hele AFP-perioden.
Henvendelsen fra LO Stat er til behandling i Arbeids- og inkluderingsdepartementet. En vurdering av de økonomiske konsekvensene av forslaget er en del av vurderingen. I tillegg inngår dilemmaene jeg har redegjort for ovenfor. Vi vil gi svar til LO Stat så raskt som mulig på henvendelsen de har sendt.