Mona Fagerås (SV): I Bane Nors innspill til NTP 2025-36: «Hvordan sikkerhetspolitisk situasjon vil påvirke jernbane», står det: «Det er viktig at det opprettholdes en desentralisert verkstedstruktur og at det også vurderes at det er tilstrekkelig utstyr og kompetanse til å kunne vedlikeholde og reparere vognmateriell for militære tog over hele landet...»
Kan samferdselsministeren garantere for at tungt vedlikehold av jernbanekjøretøyer og komponenter blir ivaretatt på norsk jord i en krise, beredskap eller krigssituasjon?
Begrunnelse
3. mai kom Forsvarskommisjonens NOU og 6. juni kom Totalberedskapskommisjonens NOU, som beskriver behovene for beredskap- og totalforsvaret i Norge fremover. I begge NOUer løftes jernbanens sentrale rolle og viktighet for forflytting og logistikk i en beredskaps, krise eller krigssituasjon frem.
Som flere mediesaker (NRK, Aftenposten, Fri Fagbevegelse) den siste tiden har vist, så vil norsk jernbaneberedskap bli varig svekket dersom det tunge vedlikeholdet av jernbanekjøretøyer, boggier (togunderstell) og komponenter flyttes ut av landet. Konsekvensen av dette er usikkerhet for norske kompetansearbeidsplasser og nasjonal beredskap for skinnegående kjøretøyer- og komponentvedlikehold. Det kan i praksis medføre en nedlegging og utflagging av alt komponentvedlikehold i Norge.
Beredskap er ikke et krav i anbud på norsk jernbane. For vedlikeholdet betyr det at materiellet kan flyttes ut av landet, uten styring eller tilgang på materiellet dersom en krise- elle beredskapssituasjon skulle oppstå. Harald Sunde, tidligere forsvarssjef og leder i Totalberedskapskommisjonen, bekrefter dette. Det samme bekreftes av sentrale representanter i Forsvarets logistikkorganisasjon ved Forsvarets Operative Hovedkvarter.
Det pågår nå en anbudsutsetting vedlikehold av togene på Østlandet, inkludert tungt togvedlikehold. Denne anbudskonkurransen inneholder ingen krav til at arbeidet skal kunne utføres i Norge og det er heller ikke stilt krav om dette fra Jernbanedirektoratet. Følgelig er det er opp til tilbyderne å bestemme hvor og hvordan de vil tilby vedlikeholdet.
I den forbindelse har det statlige selskapet Mantena påpekt at dette kan føre til en situasjon der alt tungt vedlikehold på jernbanemateriell utføres utenfor Norge. Dette vil kunne føre til en kraftig svekkelse av den nasjonale verkstedberedskapen og jernbanens evne til å kunne bidra i totalforsvaret.
Det er følgelig i strid med «Forskrift for nasjonal beredskap på jernbane» § 3, der det står at:
«Jernbanevirksomhetene skal ha beredskap for å kunne bidra med jernbanetjenester i ekstraordinære hendelser, krise og krig».