Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2567 (2022-2023)
Innlevert: 16.06.2023
Sendt: 16.06.2023
Besvart: 26.06.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): I Bane Nors innspill til NTP 2025-36: «Hvordan sikkerhetspolitisk situasjon vil påvirke jernbane», står det: «Det er viktig at det opprettholdes en desentralisert verkstedstruktur og at det også vurderes at det er tilstrekkelig utstyr og kompetanse til å kunne vedlikeholde og reparere vognmateriell for militære tog over hele landet...»
Kan samferdselsministeren garantere for at tungt vedlikehold av jernbanekjøretøyer og komponenter blir ivaretatt på norsk jord i en krise, beredskap eller krigssituasjon?

Begrunnelse

3. mai kom Forsvarskommisjonens NOU og 6. juni kom Totalberedskapskommisjonens NOU, som beskriver behovene for beredskap- og totalforsvaret i Norge fremover. I begge NOUer løftes jernbanens sentrale rolle og viktighet for forflytting og logistikk i en beredskaps, krise eller krigssituasjon frem.
Som flere mediesaker (NRK, Aftenposten, Fri Fagbevegelse) den siste tiden har vist, så vil norsk jernbaneberedskap bli varig svekket dersom det tunge vedlikeholdet av jernbanekjøretøyer, boggier (togunderstell) og komponenter flyttes ut av landet. Konsekvensen av dette er usikkerhet for norske kompetansearbeidsplasser og nasjonal beredskap for skinnegående kjøretøyer- og komponentvedlikehold. Det kan i praksis medføre en nedlegging og utflagging av alt komponentvedlikehold i Norge.
Beredskap er ikke et krav i anbud på norsk jernbane. For vedlikeholdet betyr det at materiellet kan flyttes ut av landet, uten styring eller tilgang på materiellet dersom en krise- elle beredskapssituasjon skulle oppstå. Harald Sunde, tidligere forsvarssjef og leder i Totalberedskapskommisjonen, bekrefter dette. Det samme bekreftes av sentrale representanter i Forsvarets logistikkorganisasjon ved Forsvarets Operative Hovedkvarter.
Det pågår nå en anbudsutsetting vedlikehold av togene på Østlandet, inkludert tungt togvedlikehold. Denne anbudskonkurransen inneholder ingen krav til at arbeidet skal kunne utføres i Norge og det er heller ikke stilt krav om dette fra Jernbanedirektoratet. Følgelig er det er opp til tilbyderne å bestemme hvor og hvordan de vil tilby vedlikeholdet.
I den forbindelse har det statlige selskapet Mantena påpekt at dette kan føre til en situasjon der alt tungt vedlikehold på jernbanemateriell utføres utenfor Norge. Dette vil kunne føre til en kraftig svekkelse av den nasjonale verkstedberedskapen og jernbanens evne til å kunne bidra i totalforsvaret.
Det er følgelig i strid med «Forskrift for nasjonal beredskap på jernbane» § 3, der det står at:

«Jernbanevirksomhetene skal ha beredskap for å kunne bidra med jernbanetjenester i ekstraordinære hendelser, krise og krig».

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det er først og fremst lokomotiver og vogner til frakt av gods på jernbanen som har størst betydning for jernbanens rolle i totalforsvaret. Forsvaret har i dag en egen avtale med en godsoperatører for å dekke deler av sine behov for godstransport på jernbanen.
Vy har en pågående prosess for å anskaffe togvedlikeholdstjenester i forbindelse med den persontogtrafikken Vy skal utføre på Østlandet i medhold av de nye direktetildelte avtalene med Jernbanedirektoratet. Vy gjennomfører anskaffelsen av vedlikeholdstjenester i medhold av forsyningsforskriften, som ligger under lov om offentlige anskaffelser. Det tunge vedlikeholdet som i dag utføres i Norge på vegne av andre person- eller godstogselskaper er ikke berørt av denne prosessen til Vy.
Det normale togvedlikeholdet i Norge i dag er basert på daglig inspeksjon og reparasjon av kjøretøyene, og dette foregår i umiddelbar nærhet til der kjøretøyene brukes i trafikk. Togene som brukes i Norge har vedlikeholdsprogrammer som baseres på det som kalles et driftspausebasert vedlikehold som innebærer at et kjøretøy skal kunne vedlikeholdes og settes tilbake i drift på under fire timer. Dette vedlikeholdet vil nødvendigvis bli gjennomført i Norge, uavhengig av valg av tilbyder. Tungt vedlikehold av komponenter som er tatt av togene i forbindelse med større vedlikeholdsarbeider skjer i dag både i Norge og utenlands.
Norge er helt avhengig av utenlandske leverandører for å opprettholde vårt togtilbud både i normalsituasjon og i krisesituasjoner. Det omfatter alt fra reservedeler, råvarer, sertifisert personell som vedlikeholder utstyr på verkstedene og programvare i togenes datasystemer. Vår beredskap vil aldri kunne baseres på å være selvforsynt, men må baseres på tilgang til, og lager av, nødvendige ressurser.
Når det gjelder den nasjonale beredskapen, følger det av jernbanelovens § 6 b at departementet kan pålegge den som driver aktivitet knyttet til jernbane visse oppgaver knyttet til bidrag med jernbanetjenester i ekstraordinære situasjoner, krise og krig. Denne bestemmelsen er forholdsvis ny, og har hittil ikke blitt brukt. Det følger videre av § 3 i tilhørende forskrift om nasjonal beredskap for jernbane, som ble innført fra 1. juli i fjor, at «Beredskapen skal være tilpasset virksomhetenes drift og ressurser, og være beskrevet i beredskapsplaner». Beredskapen skal bl.a. omfatte en oversikt over utstyr og materiell som er nødvendig for å kunne utøve jernbanetjenester som kan pålegges i medhold av jernbaneloven § 6 b. Dette innebærer ikke at beredskapsressursene skal dimensjoneres etter Forsvarets behov.
Jernbanedirektoratet vurderer at et mulig utfall av Vy sin anskaffelse der deler av det tunge vedlikeholdet ikke skal gjennomføres i Norge ikke vil true beredskapen og togselskapenes evne til å oppfylle pålegg fra departementet med hjemmel i jernbaneloven § 6 b.
Totalberedskapskommisjonen viser til at det er oppnevnt et anskaffelsesutvalg som blant annet skal tydeliggjøre muligheten for å stille krav til sikkerhet og beredskap i offentlige anskaffelser for å ivareta beredskapshensyn og nasjonale sikkerhetsinteresser. Denne rapporten skal foreligge våren 2024 og er også noe jeg vil følge opp ved fremtidige direktetildelinger av persontransport med tog.