Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2573 (2022-2023)
Innlevert: 16.06.2023
Sendt: 16.06.2023
Besvart: 23.06.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): I forbindelse med transportvirksomhetenes prioriteringer til ny NTP 2025-2036 har Statens vegvesen fått i oppdrag å levere et oppdatert kunnskapsgrunnlag om tilstanden på fylkesveiene. Dette oppdraget har fått en frist 3. oktober.
Vil statsråden ta initiativ til at dette faglige grunnlaget også hensyntar det funksjonelle oppgraderingsbehovet på fylkesveinettet for å møte dagens og fremtidens behov, både med tanke på bedre fremkommelighet, trafikksikkerhet?

Begrunnelse

Norge har et omfattende offentlig veinett på om lag 98 000 kilometer – hvorav omtrent 45 000 kilometer er fylkesvei. I Hurdalsplattformen blir det signalisert at regjeringen ønsker å utarbeide en helhetlig og forpliktende plan for å redusere vedlikeholdsetterslepet på fylkesveier i samarbeid med fylkeskommunene.
Riksrevisjonens rapport om drift og vedlikehold av riks- og fylkesveier, lagt frem 1. juni, påpeker at den siste kartleggingen av fylkesveinettets tilstand fant sted i 2012. Vedlikeholdsetterslepet ble den gang anslått til å være mellom 60–100 milliarder kroner. Men ifølge riksrevisjonen er beregningene av hva etterslepet er på i dag, usikre, ettersom det ikke finnes gode systemer for å holde oversikt over tilstanden på veinettet.
Beregningene fra 2012, er dessuten i hovedsak basert på kostnadene for å heve veisystemet til standarden det hadde ved byggetidspunktet, med noen tillegg for å oppfylle lovpålagte krav og forskrifter, hovedsakelig relatert til tunneler.
Ifølge Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) er det funksjonelle oppgraderingsbehovet av broer, tunneler og generelt på fylkesveinettet, betydelig større enn vedlikeholdsetterslepet som Statens vegvesen så langt har lagt til grunn. Vedlikehold handler om å tilbakeføre tilstanden til den opprinnelige da veien ble bygget, mens funksjonell oppgradering handler om å ivareta dagens og fremtidens krav til fremkommelighet, trafikksikkerhet og klimarisiko på veiene. I RIFs rapport, State of the Nation – Norges tilstand 2021, anslår RIF at oppgraderingsbehovet på fylkeskommunale veier er på 700 milliarder kroner.
Det er av stor betydning at vi har et pålitelig og oppdatert kunnskapsgrunnlag for både vedlikeholdsetterslepet og oppgraderingsbehovet på fylkesveinettet. Riktig kunnskapsgrunnlag er avgjørende for å kunne gjøre informerte og gode prioriteringer, slik at vi kan bygge et veisystem som møter fremtidens behov og utvikling, og ivaretar sikkerheten på veiene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Samferdselsdepartementet har gitt Statens vegvesen i oppdrag å koordinere en ny kartlegging av tilstanden på fylkesvei. Den forrige kartleggingen ble utført i perioden 2010 til 2012. Kartleggingen skal nå gjøres i samarbeid med fylkeskommunene. Arbeidet ble startet opp i 2022. Departementet har bedt vegvesenet om å koordinere arbeidet med fylkeskommunene med sikte på å levere et oppdatert kunnskapsgrunnlag på fylkesvei i forbindelse med arbeidet med neste stortingsmelding om Nasjonal transportplan (NTP), som etter planen skal legges frem våren 2024 og gjelde for perioden 2025-2036.
Bakgrunnen for kartleggingen er at regjeringen vil utarbeide en helhetlig og forpliktende plan for å redusere vedlikeholdsetterslepet på fylkesveier i samarbeid med fylkeskommunene. Statens vegvesen har tidligere, som en del av arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP) 2014-2023, foretatt en kartlegging av hvor mye det ville koste å fjerne vedlikeholdsetterslepet (forfallet) på både riks- og fylkesveinettet. Etter avviklingen av felles (sams) veiadministrasjon fra 1. januar 2020 som en del av regionreformen, er det nå fylkeskommunenes egne veiadministrasjoner som forvalter fylkesveinettet. Samferdselsdepartementet har derfor ikke på samme måte som tidligere oversikt over det totale vedlikeholdsetterslepet på fylkesvei eller hvilke vedlikeholds-, utbedrings- eller fornyingstiltak som er gjort på fylkesveinettet siden avviklingen av sams veiadministrasjon. Det er derfor nødvendig med en ny kartlegging.
Hensikten med kartleggingen er i utgangspunktet å innhente et oppdatert kunnskapsgrunnlag om status for vedlikeholdsetterslepet på fylkesveinettet. Utgangspunktet for vurderingene av vedlikeholdsetterslep vil dermed være kostnadene for å tilbakeføre fylkesveiene til opprinnelig standard. Å ta igjen eksisterende vedlikeholdsetterslep må gjøres gjennom en kombinasjon av vedlikehold og noen nye investeringer.