Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2586 (2022-2023)
Innlevert: 19.06.2023
Sendt: 19.06.2023
Besvart: 23.06.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): I forbindelse med forberedende arbeid for E39 Storehaugen-Førde, svarer Statens vegvesen i brev av 15.05.23 til Sunnfjord kommune at arbeidet er satt på vent. Det virker i brevet som at Statens vegvesen nå må legge alt arbeid med planlegging og forberedende arbeid på sine investeringsprosjekter på vent.
Medfører det riktighet?

Begrunnelse

Statens vegvesen er pålagt å redusere sine investeringer kraftig. Flere av de høyest prioriterte prosjektene og gryteklare prosjekter som var forutsatt fullfinansiert i første seksårsperiode i gjeldende NTP er per i dag ikke satt i gang.
Regjeringen sier det ikke er realistisk å gjennomføre gjeldende NTP, og har på bakgrunn av dette sagt at de vil legge fram ny NTP et år før tiden, våren 2024. Signalene fra statsråden og regjeringspartiene tilsier at investeringsrammene i ny NTP blir betydelig redusert.
Den enorme kostnadsveksten påvirker framdriften i store infrastrukturprosjekter, men dersom alle planer og forberedende arbeid skal settes på vent til ny NTP blir lagt frem våren 2024 vil det skape store forsinkelser for hele prosjektporteføljen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen har i Prop 1 S (2022-2023) for Samferdselsdepartementet lagt til grunn at det de nærmeste årene vil være mindre rom for å starte opp store investeringsprosjekter på samferdselsområdet enn det som følger av Meld. St. 20 (2020-2021) Nasjonal transportplan 2022–2033, og at det vil ta lengre tid å gjennomføre de prioriterte prosjektene. Det innebærer blant annet at veiporteføljen i Nasjonal transportplan 2022–2033 som Statens vegvesen har ansvaret for, ikke kan gjennomføres i det tempoet og omfanget som meldingen legger opp til. Statens vegvesen må derfor tilpasse sin planleggingsaktivitet framover til de økonomiske rammene i budsjettåret og til at det vil være begrenset rom for vekst i årene fremover sammenlignet med det som ble lagt til grunn i Nasjonal transportplan 2022–2033. Dette innebærer ikke at alt arbeid med planlegging og forberedende arbeid er satt på vent hos Statens vegvesen. Statens vegvesen anslår at etaten vil bruke om lag 500 mill. kr på planlegging i 2023. Prop. 1 S (2022-2023) omtaler de største planarbeidene.