Olaug Vervik Bollestad (KrF): Er fremdriften i kompetanseløftet etter planen, og kan kunnskapsministeren orientere oss om kommunene er i rute med å bygge kompetanse rundt elever med behov for ekstra oppfølging?
Begrunnelse
En hovedsatsing i kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis er at kommuner og private eiere, barnehager og skoler skal vurdere kompetansebehov og gjennomføre kollektive kompetansetiltak. Det er innført en tilskuddsordning for dette, som skal bidra til å bygge en grunnleggende kompetanse for å ivareta inkludering og tilrettelegging i tråd med målsettingene for kompetanseløftet.
Vi er bekymret for fremdriften i dette. Vi har fått signaler om at de ansvarlige aktørene tre år ut i gjennomføringsfasen enda er på det første stadiet i kompetansebyggingen – vurdere kompetansebehov. Hvis det er tilfellet, vil det si at de ikke er kommet i gang med å tiltaksdelen, som jo er den viktige fasen i kompetansebyggingen. Det betyr at det er mye som ikke er på plass når kommuner og private eiere, barnehager og skoler skal ha ansvar for en større del av elevgrupper med behov for denne innsatsen. Samtidig gjennomføres kuttene i Statped etter planen, og siden det også er avdekket store ressursmangler i PPT er det grunn til bekymring rundt om de klarer å oppfylle sin rolle i kompetanseløftet. De har blant annet fått utvidet ansvar for å støtte skoler og barnehager på systemnivå i deres gjennomføring av kompetanseløftet.