Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2616 (2022-2023)
Innlevert: 21.06.2023
Sendt: 22.06.2023
Besvart: 29.06.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): En del som er avhengig av bil på grunn av nedsatt funksjonsevne opplever at fremkommeligheten til HC-plasser er vanskelig. I Oslo kommune fremhever Bymiljøetaten at det ikke går med flere enn to unntak på skilt, som for eksempel kjøring for busser og taxi.
Vil statsråden vurdere å tillate flere enn to unntak på skilt og legge til rette for at de med HC-kort kan kjøre der kun buss og taxi tillates å kjøre?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det er lokale myndigheter som oppretter parkeringsplasser reservert for forflytningshemmede med parkeringstillatelse og jeg legger til grunn at de vurderer fremkommelighet og tilgjengelighet til slike plasser når de opprettes.
Etter skiltnormalen «N300 Trafikkskilt», skal det som utgangspunkt ikke nyttes mer enn to underskilt til samme hovedskilt. Bakgrunnen for dette er at skiltbudskapet skal være enkelt å lese og oppfatte for trafikantene under kjøring, slik at de kan innrette seg i tråd med skiltet. For mange underskilt vil generelt gjøre det vanskelig å oppfatte budskapet og medføre uklarhet om hva som gjelder.
Ved behov, kan vegmyndigheten eller skiltmyndigheten imidlertid søke om fravik fra kravene i N300, herunder om adgang til å nytte tre underskilt til et hovedskilt. Den som søker om fravik må begrunne behovet og gi en beskrivelse av mulige konsekvenser av fraviket. Det er Vegdirektoratet som kan innvilge fravik.
Statens vegvesen opplyser for øvrig at det tidligere har vært vurdert å skilte adgang for innehavere av parkeringstillatelse for forflytningshemmede til å kjøre der det er skiltet innkjøringsforbud, men at politiet tidligere har påpekt at det kan knytte seg utfordringer til håndheving av slik skilting.