Freddy André Øvstegård (SV): Arbeidstakere som er ansatt i varig tilrettelagt arbeid og som mottar uføretrygd, ikke får rett på tegnspråktolk fra NAV tolketjeneste. Konsekvensen av dette er at de det gjelder blir ekskludert fra fellesskapet på sin arbeidsplass.
Hva vil statsråden gjøre for å sikre at alle arbeidstakere, uavhengig av om det er ordinært arbeid eller varig tilrettelagt arbeid, skal få likestilt rett til å delta i informasjons- og allmøter på deres arbeidsplass?
Begrunnelse
Personer med funksjonshindring som oppfyller vilkårene i folketrygdloven § 10-5 eller § 10-6, kan få stønad i form av utlån av, tilskott til eller lån til hjelpemidler og tilrettelegging i arbeid etter folketrygdloven § 10-7. Tolkehjelp for hørselshemmede fra NAV tolketjenester, herunder tegnspråktolking, inngår i denne paragrafen.
Folketrygdloven § 10-5 «stønad til bedring av funksjonsevne i arbeidsliv» regulerer hvem som skal ha rett til stønad i arbeidslivet, og stadfester at det «ytes ikke stønad etter denne paragrafen til en person som mottar uføretrygd eller avtalefestet pensjon som det godskrives pensjonspoeng for». Konsekvensen av reguleringen er at ansatte i VTA får avslag på tegnspråktolk til møter på sin arbeidsplass og blir med dette forhindret fra deltakelse på lik linje med andre.
Viser til tolkeloven § 6 om ansvar for å bruke tolk: «I tilfeller der plikt til å bruke tolk ikke er regulert i annen lov, skal offentlige organer bruke tolk når det er nødvendig for å ivareta hensynet til rettssikkerhet eller for å yte forsvarlig hjelp og tjeneste. I vurderingen av om bruk av tolk er nødvendig, skal det blant annet legges vekt på om samtalepartene kan kommunisere forsvarlig uten tolk, og på sakens alvorlighet og karakter.». Ordningen med varig tilrettelagt arbeid kan regnes som en tjeneste fra NAV. Tolkeloven § 2 om virkeområde sier at et privat rettssubjekt regnes som et offentlig organ i saker hvor det treffer enkeltvedtak eller utfører tjenester på vegne av et offentlig organ. Arbeidsmarkedsbedrifter som har avtale med NAV, kan derfor falle under dette området.
Det ser ut til å mangle en harmonisering mellom folketrygdloven og tolkeloven når det kommer til retten til tolk i arbeidslivet. Det ser også ut til å være noe som rammer spesielt tolkebrukere i VTA, som ekskluderes fra fellesskapet. Det virker også som at folketrygdloven har blitt tolket for strengt, slik at den hindrer inkludering i arbeidslivet. Det kan derfor være nødvendig med en avklaring av retten til tegnspråktolk for personer ansatt i VTA, da det er vanskelig for arbeidsmarkedsbedrifter å sørge for tilgang på tolkeressurser uten NAV tolketjenester.