Rasmus Hansson (MDG): Hvilke krav har Samferdselsdepartementet stilt til Jernbanedirektoratet om beredskap langs hele verdikjeden, inklusive tungt vedlikehold, og hvis dette ikke er ivaretatt, hva vil samferdselsministeren gjøre for at Norge ikke mister sin nasjonale beredskap på tungt vedlikehold av togmateriell?
Begrunnelse
Totalberedskapskommisjonens rapport viser situasjonen og sårbarhetene ved beredskapen i Norge, også på jernbanen. Samferdselsdepartementet har som en del av vårt totalforsvar ansvar for at beredskapshensyn er ivaretatt innen sivil transport.
I lov om anlegg og drift av jernbane (Jernbaneloven) står det at departementet kan pålegge den som driver aktivitet knyttet til jernbane, å utføre oppgaver i form av blant annet beredskapsplanlegging. I og med at togoperatørene har ansvar for vedlikehold av rullende materiell vil det derfor være relevant å stille krav om beredskap i anbudene, slik at Norge har fungerende, rullende materiell i en krisesituasjon.
Vy har et pågående anbud om vedlikehold av togmateriell. I dette anbudet er beredskap ikke satt opp som kriterium. I Norge har vi bare ett miljø som kan drive med denne type tungt vedlikehold, på Grorud verksted, på Nyland i Oslo. Dette miljøet står i fare for å bli lagt ned og forvitre dersom anbudet om vedlikehold av togmateriell blir vunnet av selskap utenfor Norge.
Det betyr at i en beredskapssituasjon vil tog i Norge være avhengig av at togmateriell sendes ut av landet og tilbake for å få utført tungt vedlikehold. Dette vil ta tid, og i en usikker situasjon er det ikke sikkert at det i det hele tatt vil være mulig å få togmateriellet verken fram til landet der vedlikeholdet skal skje, eller tilbake til Norge.
I tillegg til behovet for sivil transport i en beredskapssituasjon er Forsvaret avhengig av jernbanen, tog og både lett og tungt vedlikehold av egne vogner for å kunne frakte tropper og materiell rundt i landet.