Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2668 (2022-2023)
Innlevert: 26.06.2023
Sendt: 26.06.2023
Besvart: 03.07.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Vil statsråden gi sin støtte til rektoren som stod opp for grunnleggende norske verdier som likestilling og alminnelig folkeskikk ved å påpeke at i Norge så skal man kunne håndhilse på alle uavhengig av kjønn?

Begrunnelse

På en mye omtalt video som sprer seg i sosiale medier og som både Nettavisen og TV2 har omtalt ser vi en vitnemålsutdeling for 10 klasse på en skole i Oslo. Vi ser da at en ung mann som nekter å ta rektoren i hånden og man kan også høre flere foreldre roper "haram" fra salen. Rektoren påpeker da at det helt åpenbare, at bor man i Norge er ikke kvinner annenrangs borgere som man ikke skal kunne hilse på og at her har foreldrene en jobb å gjøre for å lære barna dette sånn at de vil lykkes og klare seg i det norske samfunnet.
Dette førte til at rektoren ble presset til å beklage til tross for at hverken hun eller hennes kollega som også ga henne støtte fra scenen hadde noe å beklage. Tvert imot er det eleven og foreldrene som burde beklaget til rektoren. Vi ser også at Oslo kommune som er styrt av statsrådens parti har valgt å svikte rektoren og de grunnleggende verdiene ved å ikke støtte sin rektor, men heller beklage hennes støtte til grunnleggende norske verdier.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Jeg har mottatt to spørsmål til skriftlig besvarelse om samme hendelse, men med ulike spørsmål. Jeg vil besvare spørsmålene med likelydende svar. Jeg var ikke til stede under hendelsene det refereres til i spørsmålene. Jeg mener likevel det er mulig å svare på generelt grunnlag på spørsmålene som stilles.
Norsk skole har et bredt samfunnsmandat, og skal både danne og utdanne. Det å klare seg i et samfunn, handler blant annet om å finne sin plass og oppleve tilhørighet, å fortolke og forstå handlinger, hendelser, kulturelle uttrykk, atferd og sosialt samspill. Skolen skal støtte elevenes læring og utvikling av et bredt sett med ferdigheter. Det betyr også at i våre skoler vil kultur, ideer og verdier slipes mot hverandre. Også ideer og verdier som kan være motsetningsfylte. Jeg mener det er en styrke ved norsk skole.
Overordnet del av læreplanverket utdyper verdigrunnlaget i opplæringslovens formålsparagraf og de overordnede prinsippene for grunnopplæringen. Opplæringen skal blant annet gi innsikt i kulturelt mangfold og vise respekt for den enkeltes overbevisning. Opplæringen skal fremme demokrati, likestilling og vitenskapelig tenkemåte. Skolen skal formidle kunnskap og fremme holdninger som sikrer disse verdiene. Blant disse verdiene står gjensidig respekt.
Respekt for mennesker du møter, respekt for den som tenker og velger ulikt fra deg selv, respekt for minoritetsperspektiver og respekt for den som vektlegger verdier på en annen måte enn deg selv. Jeg mener at verdiene og prinsippene i overordnet del av læreplanverket legger et godt grunnlag for de krevende avveininger skolen må gjøre daglig og gjennom hele opplæringsløpet. Hver dag gjør våre lærere og skoleledere sitt ytterste for at alle elever skal oppleve tilhørighet i våre skoler, også i situasjoner der motsetninger kan komme til uttrykk. Alle uenigheter, utfordringer og konflikter vi har i vårt samfunn kommer til uttrykk i våre klasserom. Det betyr ikke at skolen skal løse dem alene, men at skolen må forholde seg aktivt til dem. Det er våre lærere og skoleledere godt rustet til.
For meg er det en selvfølge å ta mennesker i hånden når jeg hilser på dem, eller hvis jeg skal si takk, vise respekt eller for eksempel overbringe en gratulasjon. Dersom det oppstår en situasjon der den jeg forsøker å gi hånden, ikke besvarer mitt initiativ, er jeg mest opptatt av hva alternativet er. Noen mennesker velger å legge hånden til hjertet og hilse. Andre legger egne håndflater mot hverandre og hilser. Det viktige er respekten de uttrykker, ikke hvordan de bruker egne hender for å uttrykke den respekten. Respekt skal vi ha for hverandre som mennesker. Det gjelder i skolen, mellom elever, lærere, skoleledere, foresatte og ansatte. De grunnleggende verdiene fellesskolen bygger på, er det viktig at vi etterlever. Det bør vi kunne forvente av hverandre, i skolen, men også ellers.