Skriftlig spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:2673 (2022-2023)
Innlevert: 26.06.2023
Sendt: 27.06.2023
Besvart: 03.07.2023 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): Mener statsråden at det er riktig av NAV å begrense etterbetalingen kun til tolker med tilleggsavtale på studiested og arbeidsplass, tre år tilbake i tid?

Begrunnelse

Nav benytter seg av frilanstolker for å dekke en stor andel av sitt tolkebehov. Det har lenge vært uenighet mellom Nav og tolkenes arbeidstakerorganisasjon om hvilke forplikter Nav har ovenfor tolkene.
Våren 2022 vurderte Sivilombudet en klage fra en frilanstolk hvor vedkommende gjorde krav på feriepenger for en avgrenset periode hvor vedkommende hadde hatt en såkalt «tilleggsavtale» med faste oppdrag tilknyttet Universitet og Høyskolesektoren. Vilkårene for tolkingen i en slik avtale er i og for seg de samme som får andre oppdag frilanstolkene har for NAV, men man har i disse avtalene et fast timetall over et lengre tidsrom (typisk et semester). Frilanstolker med tilleggsavtaler har gjerne også hatt andre kortvarige oppdrag for NAV for å fylle opp til «full stilling».
Sivilombudet konkluderte i denne saken med at «tilleggsavtalen» i realiteten var et arbeidsforhold, og at den aktuelle tolken hadde krav på etterbetaling av feriepenger opptjent i perioden.
NAV tok denne avgjørelsen til etterretning og har det siste året utredet hvilke konsekvenser dette måtte få for resten av tolkeområdet. De har erkjent at frilanstolker med tilleggsavtaler har krav på etterbetaling av feriepenger, kompensasjon for manglende pensjonssparing samt at flere av de trolig ville ha krav på fast tilsetting. Det har blitt beregnet feriepenger, og en rekke tolker har blitt tilbudt ansettelse. Pensjonsspørsmålet er fortsatt til utredning.
NAV har foreløpig erkjent ansvar kun tre år tilbake i tid for det antallet tolketimer som den enkelte har avtalt gjennom sine «tilleggsavtaler». NAV nekter samtidig å etterbetale feriepenger til de som ikke har hatt kontinuerlige avtaler i årene før 2019, og mener at f.eks. barselpermisjon og sykemeldinger gir avbrudd i avtalerekken, og dermed avbryter retten til feriepenger.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Saken som representanten viser til, er gjelder oppfølging av Sivilombudets uttalelse (sak 2021/1064) i en sak om en avtale mellom Arbeids- og velferdsetaten og en skrivetolk var en oppdragsavtale eller arbeidsavtale. Saken er kompleks og har vært gjenstand for grundige juridiske vurderinger i etaten, som har ansvaret for avtalene med frilanstolkene.
Representanten skriver i begrunnelsen for sitt spørsmål at etaten foreløpig har erkjent ansvar kun tre år tilbake i tid for det antallet tolketimer som den enkelte har avtalt gjennom sine tilleggsavtaler. Videre skriver representanten at etaten nekter å etterbetale feriepenger til de som ikke har hatt kontinuerlige avtaler i årene før 2019, og at de mener at f.eks. barselpermisjon og sykemeldinger gir avbrudd i avtalerekken, og dermed avbryter retten til feriepenger.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har opplyst meg om at feriepenger og forsinkelsesrenter vil bli utbetalt etter en individuell vurdering. Det er ikke slik at alle som på et tidspunkt tilbake i tid har hatt avtale om tolking i utdanning eller på arbeidsplass, har krav på å få utbetalt feriepenger. Rett til en slik ytelse er knyttet til generelle foreldelsesregler. Den alminnelige foreldelsesfristen er tre år.
Som det framgår av Prop. 118 S (2022–2023) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet kapittel 2.6 Arbeids- og inkluderingsdepartementet, er utbetalingen av feriepenger anslått å utgjøre 15 mill. kroner i 2023 (kap. 605, post 01).
Direktoratet opplyser videre at det ikke stemmer at etaten kun har erkjent ansvar tre år tilbake i tid. De har gått så langt tilbake i tid som det har vært mulig å skaffe dokumentasjon for at det foreligger sammenhengende avtaler. I praksis har de utbetalt feriepenger for tilleggsavtaler helt tilbake til 2012. Dette sammenfaller med den tiårige arkiveringsplikten som påhviler Arbeids- og velferdsetaten.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har også opplyst meg om at sykefravær i en periode frilanstolken hadde tilleggsavtale, ikke påvirker vurderingen av feriepengekravet. Dersom frilanstolk med tilleggsavtale har gått direkte fra tilleggsavtale over i barselpermisjon, har feriepenger også blitt beregnet for dette tidsrommet.
Dersom det har vært et opphold utover vanlig ferielengde mellom tilleggsavtalen og barselpermisjonen, har etaten imidlertid vurdert at feriepengekravet forfalt ved utløpet av tilleggsavtalen.
Etaten har fulgt et hovedprinsipp om at for sammenhengende «engasjement» har feriepengekravet fortsatt å løpe, helt frem til «arbeidsforholdet» har opphørt. For sporadiske perioder med tilleggsavtale, har feriepengekravet forfalt ved hver avsluttet periode med tilleggsavtale. Hvis et avbrudd er fra mer enn tre år tilbake i tid, er feriepengekravet foreldet. Dette følger av de alminnelige foreldelsesreglene.
Arbeids- og velferdsetaten har jobbet med å rydde opp etter at Sivilombudet konkluderte med at tilleggsavtalene som etaten hadde inngått med frilanstolkene i realiteten var å betrakte som et arbeidsforhold. De 43 tolkene som hadde tilleggsavtale frem til våren/sommeren 2022 har derfor fått tilbud om fast stilling i etaten.
Tilleggsavtalene er nå avviklet. Frilanstolkene er fortsatt en viktig ressurs for å kunne tilby gode tjenester til tolkebrukerne i tiden fremover.