Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til finansministeren

Dokument nr. 15:2682 (2022-2023)
Innlevert: 28.06.2023
Sendt: 28.06.2023
Besvart: 04.07.2023 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Rasmus Hansson (MDG)

Spørsmål

Rasmus Hansson (MDG): Vil finansministeren bidra til å øke andel og bruk av utslippsfri/elbiler i utleiebransjen ved å fjerne moms på utleie av utslippsfrie kjøretøy (elbil)?

Begrunnelse

Bilutleiebransjen dekker viktig en del av folks transportbehovet – spesielt i byer – på en nyttig måte som effektiviserer bilbruk og reduserer behovet for privatbiler. Gjeldende regelverk fører imidlertid til at utleie av utslippsfri bil/elbiler pålegges 25 % moms ved utleie. Det motiverer kundene til å velge fossilbil når de leier bil i stedet for utslippsfri bil, noe som igjen fører til at det ikke er lønnsomt for bilutleiefirmaene å ha et godt utvalg av elbiler å leie ut. Disse faktorene forsterker hverandre gjensidig og fører til at en liten andel leiebilene som er i bruk er utslippsfri/elbiler.
Denne effekten er stikk i strid med regjeringens egne mål om å redusere klimagassutslipp fra biltrafikken og å øke andelen utslippsfri biler på veiene.
Årsaken til situasjonen er at utleiekjøretøy i yrkesmessig utleievirksomhet generelt har fradrag for merverdiavgift ved kjøp av personbiler jfr. MVAL § 8.4 og 9.6, men denne fordelen bortfaller ved kjøp av nullutslippskjøretøy da disse er fritatt merverdiavgift opp til NOK 500.000. Derav blir avskrivingskostnaden ved kjøp av utslippsfri kjøretøy vesentlig høyere enn ved kjøp av fossile kjøretøy. For eksempel blir en elektrisk VW Golf dyrere å leie enn en fossil Golf.
Folk flest har naturlig nok lite forståelse for at elektriske biler, som myndighetene er tydelige på at de ønsker folk skal bruke, skal være mye dyrere å leie enn fossile biler. Folk reagerer på at bilutleiere belaster 25 % mva på leiebeløpet bare på elbiler.
Det er vanskelig for både forbrukere og bransjen å forstå hvorfor det skal kreves merverdiavgift på utleier av nullutslippsbiler opp til 30 dager når all annet salg og omsetning av nullutslippsbiler er unntatt merverdiavgift (med unntak av mva på kjøretøy med salgsverdi over NOK 500.000 fom. 1/1 23).
Fjerning av moms på utleie av nullutslipps/elbiler vil gjøre utleie av utslippsfrie biler billigere og mer konkurransedyktig med utleie av fossilbiler, bidra til en økning av andelen utslippsfrie biler hos norske bilutleiere og øke andelen elbiler i på veiene.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Regjeringen har mål om at nye personbiler, herunder utleiebiler, skal være elektriske innen 2025. Vi er på god vei til å nå dette målet. I 2022 utgjorde elbiler 79,3 pst. av antall nye førstegangsregistrerte personbiler og andelen har økt til 83,3 pst. i de første fem månedene av 2023. Det er foreløpig ikke tegn til at veksten i elbilandelen stagnerer og jeg vil ikke foreslå å innføre nye kostbare fritak nå for å forsterke en allerede sterk vekst.
Det er allerede sterke insentiver til å velge elektriske leiebiler. Elbilfordeler i engangsavgiften og i merverdiavgiften innebærer at bilutleieselskapene betaler langt mindre avgift ved anskaffelse av elbiler enn andre biler. Denne fordelen vil videre veltes over i leievederlagene, og dermed gi lavere leie til kunder som velger elektriske leiebiler. I tillegg har elbilene en rekke bruksfordeler som også gir kundene insentiver til å velge elektriske leiebiler.