André N. Skjelstad (V): Hvordan ivaretas muligheten for østlig trasé i fremtiden, teknisk og økonomisk, dersom det investeres betydelige beløp fra Åkersvika inn til Hamar stasjon?
Begrunnelse
Dobbeltsporet til Åkersvika, ved Stangebrua, ca. 1 km sør for dagens Hamar stasjon, ble tatt inn etter stortingsmelding om NTP 2022-2033. Hamar kommunestyre har to ganger vedtatt at det ønsker østlig trasé for dobbeltspor gjennom Hamar. Dette ble ikke hensyntatt. Det er også å bemerke at fra kommunene langs Rørosbanen har det det siste tiåret kommet signaler om at man ønsker en østlig trasé, som binder Dovrebanen og Rørosbanen sammen sømløst. Imidlertid ble det signert en avtale mellom Hamar kommune, Bane NOR, Statens vegvesen, Fylkesmannen i Innlandet og Innlandet fylkeskommune, der det ble slått fast at det skulle bygges en forlengelse av dobbeltsporet inn til Hamar stasjon. Det ble ettertrykkelig slått fast at trasévalg ikke ble gjort i denne omgang, da det ikke på daværende tidspunkt lå an til å få finansiert dobbeltspor gjennom Hamar, men at man heller ville prioritere krysningsspor mellom Hamar og Lillehammer.