Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2748 (2022-2023)
Innlevert: 01.08.2023
Sendt: 01.08.2023
Besvart: 07.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Hvordan ivaretas muligheten for østlig trasé i fremtiden, teknisk og økonomisk, dersom det investeres betydelige beløp fra Åkersvika inn til Hamar stasjon?

Begrunnelse

Dobbeltsporet til Åkersvika, ved Stangebrua, ca. 1 km sør for dagens Hamar stasjon, ble tatt inn etter stortingsmelding om NTP 2022-2033. Hamar kommunestyre har to ganger vedtatt at det ønsker østlig trasé for dobbeltspor gjennom Hamar. Dette ble ikke hensyntatt. Det er også å bemerke at fra kommunene langs Rørosbanen har det det siste tiåret kommet signaler om at man ønsker en østlig trasé, som binder Dovrebanen og Rørosbanen sammen sømløst. Imidlertid ble det signert en avtale mellom Hamar kommune, Bane NOR, Statens vegvesen, Fylkesmannen i Innlandet og Innlandet fylkeskommune, der det ble slått fast at det skulle bygges en forlengelse av dobbeltsporet inn til Hamar stasjon. Det ble ettertrykkelig slått fast at trasévalg ikke ble gjort i denne omgang, da det ikke på daværende tidspunkt lå an til å få finansiert dobbeltspor gjennom Hamar, men at man heller ville prioritere krysningsspor mellom Hamar og Lillehammer.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Hamar kommunestyre vedtok kommunedelplan med meklingsavtalen 18. november 2020. I Hamar kommunestyres vedtak står bl.a. følgende: «Hamar kommunestyre ber berørte myndigheter bidra til at parsellen Åkersvika – Hamar stasjon, inkludert modernisering av stasjonen, finansieres og bygges fortløpende som en del av parsellen Sørli – Åkersvika og at den får plass i Nasjonal transportplan (NTP) 2022 – 2033.»
Reguleringsplan for mulig utbygging Åkersvika-Hamar stasjon ble vedtatt av Hamar kommunestyre 21. desember 2022.
En eventuell investering mellom Åkersvika og dagens Hamar stasjon vil gi noe redusert framføringstid og et mer robust togtilbud gjennom Hamar sammenliknet med om InterCity-utbyggingen avsluttes i Åkersvika. Meklingsavtalen mellom Hamar kommune og Bane NOR utelukker imidlertid ikke muligheten for eventuell østlig trasé på et senere tidspunkt, og en østlig trasé vil være teknisk mulig å gjennomføre.
I inneværende Nasjonal transportplan er utbygging av InterCity nord for Hamar omtalt som en mulighet i andre seksårsperiode, men er ikke prioritert for byggestart i første del av planperioden. En ev. realisering av ytre InterCity på Dovrebanen ligger med andre ord langt fram i tid. Det kan derfor være hensiktsmessig med tiltak mellom Åkersvika og Hamar på dagens strekning uavhengig av hvilken trasé som legges til grunn for videre utbygging. Utbyggingen i seg selv vil ikke fordyre øst-alternativet, men dersom østre trasé bygges ut på et senere tidspunkt, vil totalkostnaden for utbyggingen på Dovrebanen være høyere enn om det ikke gjennomføres tiltak på eksisterende trasé og Hamar stasjon.