Anne Kristine Linnestad (H): E-18 Riksgrensen-Vinterbro har vært planlagt og delvis ferdigstilt i løpet av de siste 20 årene. Det er kun parsellen Retvedt-Vinterbro som gjenstår. Denne strekningen ligger inne i NTP 2022-2033. 14.06.23 satte Statens Vegvesen prosjektet på pause da kommunestyret i Ås sa nei til SVVs forslag til bompengeopplegg og delfinansiering av denne strekningen. Nordre Follos kommunestyre sa ja til forslaget uken før.
Vil samferdselsministeren ta initiativ til at arbeidet med strekningen Retvedt-Vinterbro gjenopptas?
Begrunnelse
Planleggingen av E-18 Riksgrensen-Vinterbro har pågått i ca. 20 år. Det aller meste av strekningen er ferdigstilt, men det gjenstår å ferdigstille strekningen Retvedt-Vinterbro som ligger inne i NTP 2022-2033. Ny trasé er ferdig regulert i både Ås og Nordre Follo kommuner, Statens vegvesen har vært i kontakt med, og gjennomført ekspropriasjoner av grunn, og det er foretatt arkeologiske undersøkelser.
Bomsnitt og prising har vært et vanskelig tema i begge kommuner og forslag til bomsnitt og betaling pr passering, har vært til behandling i begge kommunene, flere ganger, sist i juni i år. 14.06.23 sa flertallet i kommunestyret i Ås nei til forslaget fra SVV mens Nordre Follo vedtok forslaget i sitt møte uken før.
For at SVV skulle kunne gjennomføre prosjektet måtte kommunestyrene i de berørte kommunene Ås og Nordre Follo, ha likelydende vedtak om delfinansiering av strekningen gjennom bompenger. Siden kommunestyret i Ås ikke vedtok planen i sitt møte 14.06.23 har SVV satt prosjektet på pause.
Innbyggerne i Nordre Follo og Ås som bor langs eksisterende trasé eller blir direkte berørt av prosjektet, nyttetrafikken og alle andre som benytter denne svært trafikkfarlige strekningen daglig fortjener at prosjektet realiseres og ferdigstilles. De som bor langs veien har levd i usikkerhet og med en utrygg vei, alt for lenge og de som benytter veien som arbeidsplass fortjener å komme fort frem og trygt hjem.
Strekningen er svært ulykkes-utsatt og alle som kjører denne strekningen daglig, kjører med hjertet i halsen.