Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2766 (2022-2023)
Innlevert: 02.08.2023
Sendt: 02.08.2023
Besvart: 08.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Vil statsråden gå i dialog med bussnæringen slik at ukrainske flyktninger kan få dispensasjon rundt regelverket for kjøreseddel, forutsatt at de tilfredsstiller norskkravet?

Begrunnelse

E24 publiserte 23.juli en sak hvor bussnæringen ønsker å gi ukrainske flyktninger muligheten for å kjøre buss. Bussnæringen trenger i dag mer arbeidskraft, og konsekvensene av sjåførmangel vil kunne føre til innstilte avganger, økt overtidsbruk, høybelastning og mulig fremtidig sykefravær. Mange av de ukrainske flyktningene som har kommet til Norge har førerkort for buss eller lastebil fra deres hjemland, dette potensialet burde utnyttes. Dessverre setter regelverket for kjøreseddel en stopper for denne muligheten. Dagens regelverk krever at fire års botid i Norge eller i et annet EØS-land, og er med å sette en stopper viktig rekruttering for næringen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Sjåfører som utfører persontransport mot vederlag skal ha kjøreseddel. Det er et krav for å få kjøreseddel at sjåføren har slik vandel at politiet ikke finner vedkommende uskikket til jobben. Videre gjelder krav om fire års botid i Norge før kjøreseddel kan utstedes. Botidskravet skal sikre at politiet har tilstrekkelig grunnlag for å gjøre en forsvarlig vandelsvurdering av den som ønsker å jobbe som buss- eller drosjesjåfør. Bakgrunnen for botidskravet er hensynet til passasjerenes trygghet. For personer med kort botid i Norge, vil vandelsvurderingen være av liten verdi fordi den bare dekker vandelen i et kort tidsrom. Vandelskontrollen vil ikke avdekke potensielt alvorlige straffbare handlinger vedkommende kan ha gjort før han eller hun kom til Norge.
Jeg er oppmerksom på at persontransportnæringen har stort behov for arbeidskraft og at noen ukrainske flyktninger ønsker å jobbe som bussjåfør.
Samferdselsdepartementet har mottatt en henvendelse fra NHO Transport om problemstillingen.
Departementet jobber nå med å se på hvilket handlingsrom vi har etter yrkestransportloven og hvilke løsninger som lar seg forsvare med hensyn til passasjersikkerheten. Dette vil danne grunnlag for videre dialog med bussnæringen.