Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2775 (2022-2023)
Innlevert: 03.08.2023
Sendt: 03.08.2023
Besvart: 14.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Kan samferdselsministeren forklare hvordan flere representanter fra regjeringspartiene kan gå ut og love rv. 15 over Strynefjellet med arm til Geiranger, realisert i neste NTP med oppstart i de 6 første årene, når realiteten er at både Sp og Ap stemte imot et forslag i Stortinget i siste sesjon på akkurat dette temaet, og har samferdselsministeren godkjent en slik ny prioritering fra regjeringspartiene?

Begrunnelse

Fremskrittspartiet fremmet et representantforslag for å få bekreftet flertallsmerknaden som ble vedtatt i behandlingen av siste NTP i 2021, om oppstart av rv. 15 med arm til Geiranger.
Dette forslaget ble stemt ned av Ap, Sp og SV i Stortinget, der altså Ap og Sp gikk ifra sin støtte fra 2021 til dette prosjektet.
Senere har statsråden gitt styringssignaler til Statens vegvesen for å komme med forslag til prioritering til ny NTP, der Statens vegvesen har foreslått å ta helt ut av NTP prosjektet ny rv. 15 over Strynefjellet med arm til Geiranger.
I et arrangement for å markere byggingen av dagens Strynefjellsveg, gikk en etter en fra regjeringspartiene og bedyret sin støtte til ny rv. 15 over Strynefjellet der de lovet oppstart av dette prosjektet i første periode i ny NTP.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg vil vise til samferdselsbudsjettet for 2023, nærmere bestemt side 105. Informasjonen er også formidlet til Statens vegvesen gjennom tildelingsbrevet for 2023. I Prop. 1 S skriver vi følgende:
Nåværende regjeringspartier ga i forrige stortingsperiode i hovedsak sin tilslutning til regjeringen Solbergs prioritering av veiprosjekter i Nasjonal transportplan og økonomisk planramme for planperioden 2022–2033, men både Arbeiderpartiet, Senterpartiet og andre partier som til sammen utgjør et flertall, ga i tillegg støtte til prosjektene rv. 13 Vikafjellet, rv. 15 Strynefjellet, E134 Bakka–Solheim, E14 Stjørdal–Storlien, E39 Vågsbotn–Klauvaneset, E16 Fagernes sør–Hande og E10 Fiskebøl–Nappstraumen.
Samferdselsdepartementet ba Statens vegvesen i forbindelse med etatens porteføljeprioritering også vurdere disse prosjektene, med unntak av Vikafjellet. Statens vegvesens tilbakemelding var at det ikke foreligger tilstrekkelig kvalitetssikret grunnlag nå for å vurdere disse prosjektene på lik linje med prosjektene som ligger i Nasjonal transportplan 2022–2033. For at også de seks nevnte prosjektene skal få en reell vurdering opp mot de andre prosjektene som inngår i Nasjonal transportplan legges de derfor inn i Statens vegvesens portefølje. Det innebærer at Statens vegvesen må sikre at det også er et tilstrekkelig faglig grunnlag for å vurdere disse prosjektene i forbindelse med porteføljeprioriteringene i 2023.
I sin leveranse til prioriteringer for NTP 2025-2036 har Statens vegvesen kommet med deres forslag til ny portefølje. Nå starter arbeidet med de politiske prioriteringene og ny nasjonal transportplan legges som kjent fram våren 2024.