Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2776 (2022-2023)
Innlevert: 03.08.2023
Sendt: 03.08.2023
Besvart: 10.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Kan samferdselsministeren forklare hvordan en representant fra regjeringspartiene som også er medlem i transportkomiteen kan gå ut og love ekstrabevilgninger på flere hundre millioner kroner, til et prosjekt på E39 Bjerkeset-Astad, som er langt utover styringssignal som statsråden har gitt Statens vegvesen?

Begrunnelse

I et intervju i Romsdals budstikke gikk Stortingsrepresentant Geir Inge Lien fra Sp ut og lovet ekstrabevilgninger på mange hundre millioner kroner utover rammene som Statens vegvesen hadde fått fra samferdselsministeren for planlegging av prosjektet E39 Bjerkeset-Astad.
Statens vegvesen har vist til at innenfor deres rammer må vegen planlegges i dagen, og at med en eventuell tunell vil dette fordyre prosjektet kraftig. Planarbeidet vil også bli vesentlig mer omfattende da prosjektet går over 1 milliard kroner.
Prosjektet er heller ikke inne på noen høy prioritering hos Statens vegvesen sine prioriteringer til neste NTP.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg kan ikke svare for stortingsrepresentant Liens eventuelle uttalelser om det aktuelle prosjektet.
I forbindelse med Stortingets behandling av NTP 2022-2033 i juni 2021 ble regjeringen bedt om å vurdere å omprioritere midler fra E39 Hjelset-Bjerkeset (og om nødvendig E39 Bergsøya-Øygarden) til E39 Astad-Bjerkeset i det videre arbeidet med E39 (Innst. 653 S (2021-2022). I Prop. 111 S (2021-2022) fastslo Samferdselsdepartementet at merknaden ville bli fulgt opp. I NTP 2022 -2033 var de to utbedringsprosjektene Hjelset-Bjerkeset og Bergsøya-Øygarden foreslått med til sammen 959 mill. 2021-kr hvor 646 mill. 2021-kr var i første seksårsperiode. Statens vegvesen vurderte at prosjektet kunne gjennomføres innenfor rammene av de to nevnte strekningene.
Statens vegvesen har jobbet med videre planlegging og optimalisering av prosjektet. Oppdaterte anslag viser at kostnaden for prosjektet vil ligge over 1 mrd. kr, også for alternativer med «veg i dagen» og etter runder med optimalisering. Det betyr at prosjektet behandles på lik linje med andre store investeringsprosjekter, at det tas inn i Statens vegvesens porteføljeprioritering, at det må gjennomføres ekstern kvalitetssikring og at endelig oppstart besluttes av Stortinget. Som representanten Sve påpeker ligger prosjektet inne i Statens vegvesens innspill til revidert portefølje i deres leveranse av prioriteringer til NTP 2025-2036. Regjeringens prioriteringer vil som kjent komme i ny transportplan som legges fram våren 2024.