Rasmus Hansson (MDG): Vil samferdselsministeren i NTP for 2025 - 36 stille absolutte krav til reduksjon av både direkte og indirekte klimagassutslipp ved bygging av vei og bane, slik at det politiske beslutningsgrunnlaget for slike prosjekter blir riktigere og utbyggere stimuleres til å planlegge for lave både direkte og indirekte utslipp?
Begrunnelse
I et innlegg på Bygg.no https://www.bygg.no/innlegg-ntp-klimagassutslipp-i-byggefasen-teller-ikke/1529766!/ påpeker ledere i Norconsult og Skift at Samferdselsdepartementet ikke ber etatene inkludere indirekte klimagassutslipp fra anleggsfasen i klimaregnskapene for samferdselsprosjekter. De reelle klimaeffektene av samferdselsprosjekter blir dermed framstilt overfor beslutningstakere som mye lavere enn de egentlig er. Dette svekker åpenbart arbeidet for en klimavennlig samferdselspolitikk. I sine høringsinnspill til ny NTP sier transportetatene at de med dagens politikk ikke makter å kutte klimagassutslippene med 55 prosent innen 2030, slik Parisavtalen krever og regjeringen har forpliktet seg til. Dette til tross for at etatenes utslippsberegninger stort sett bare gjelder drivstofforbruk på vegnettet. Ved bygging av vei og bane er det store klimautslipp fra naturinngrep, drivstoffbruk og materialer og utstyr. Et typisk motorveiprosjekt gir 35-45 tonn CO₂-ekvivalenter utslipp for hver million kroner investert. Et veiprosjekt til tre milliarder kroner vil da gi klimagassutslipp på 100 000-140 000 tonn i byggefasen, hvorav 25 prosent er utslipp fra drivstoff og resten fra bruk av stål, betong osv. Avstanden mellom de faktiske klimagassutslippene fra samferdselsprosjekter og de mål og forpliktelser regjeringen har påtatt seg, er åpenbart svært stor. Et første skritt mot å lukke dette gapet må det være å dokumentere de reelle samlede utslippene slik at den politiske beslutningsprosessen om framtidige samferdselsprosjekter får et riktigere beslutningsgrunnlag. Et krav fra departementet om dokumentasjon av inirrekte utslipp vil også stimulere utbyggere til mer bevisst reduksjon av utslipp i planlegging og byggfase og i seg selv bidra til reduserte utslipp.