Mona Fagerås (SV): Var ministeren klar over, når Samferdselsdepartementet inngikk endringsavtalen med Nye Veier i vår at dette kom til å gå på bekostning av andre veistrekninger, konkret E6 Sørelv-Borkamo; hvordan har ministeren tenk å følge opp statsbudsjettets intensjoner om å utbygge E6 i Saltdal med byggestart 2023 og viser ikke dette eksemplet at organiseringen av Nye Veier må ses på slik intensjonen jo også er i Hurdalsplattformen?
Begrunnelse
I statsbudsjettet for inneværende år står det om strekningen Sørelva - Borkamo på E6 i Saltdal i Nordland:
«Strekningen er på om lag 20 km og det er lagt opp til byggestart i 2023. Dagens vei er til hinder for et sammenhengende og effektivt stamveinett i regionen. I hovedsak dreier dette seg særlig om smal og svingete vei med mange ulykker og med vanskelige kjøreforhold om vinteren. Veien planlegges som en tofelts vei med fartsgrense 90 km/t og forsterket midtoppmerking."
Likevel kunne NRK nordland forrige uke avsløre at denne strekningen ikke lengre var prioritert av Nye Veier. De bestemmer jo som kjent selv hva de vil prioritere og som jeg var inne på i ett spørsmål til ministeren like før sommeren (Dokument nr. 15:2615) er det EN HELT ANNEN STREKNING Nye Veier prioriterer. Etter at Samferdselsdepartementet og Nye Veier AS våren 2023 har inngått endringsavtale til vegutbyggingsavtalen for henholdsvis veistrekningen E6 Ranheim – Åsen og E18 Langangen – Rugtvedt – Dørdal. Som jeg var inne på i det aktuelle spørsmålet kom denne nye avtalen til å gå ut over noe og nå har altså NRK avdekket hvilken veistrekning som blir skadelidende.