Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2790 (2022-2023)
Innlevert: 04.08.2023
Sendt: 07.08.2023
Besvart: 15.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Var ministeren klar over, når Samferdselsdepartementet inngikk endringsavtalen med Nye Veier i vår at dette kom til å gå på bekostning av andre veistrekninger, konkret E6 Sørelv-Borkamo; hvordan har ministeren tenk å følge opp statsbudsjettets intensjoner om å utbygge E6 i Saltdal med byggestart 2023 og viser ikke dette eksemplet at organiseringen av Nye Veier må ses på slik intensjonen jo også er i Hurdalsplattformen?

Begrunnelse

I statsbudsjettet for inneværende år står det om strekningen Sørelva - Borkamo på E6 i Saltdal i Nordland:

«Strekningen er på om lag 20 km og det er lagt opp til byggestart i 2023. Dagens vei er til hinder for et sammenhengende og effektivt stamveinett i regionen. I hovedsak dreier dette seg særlig om smal og svingete vei med mange ulykker og med vanskelige kjøreforhold om vinteren. Veien planlegges som en tofelts vei med fartsgrense 90 km/t og forsterket midtoppmerking."

Likevel kunne NRK nordland forrige uke avsløre at denne strekningen ikke lengre var prioritert av Nye Veier. De bestemmer jo som kjent selv hva de vil prioritere og som jeg var inne på i ett spørsmål til ministeren like før sommeren (Dokument nr. 15:2615) er det EN HELT ANNEN STREKNING Nye Veier prioriterer. Etter at Samferdselsdepartementet og Nye Veier AS våren 2023 har inngått endringsavtale til vegutbyggingsavtalen for henholdsvis veistrekningen E6 Ranheim – Åsen og E18 Langangen – Rugtvedt – Dørdal. Som jeg var inne på i det aktuelle spørsmålet kom denne nye avtalen til å gå ut over noe og nå har altså NRK avdekket hvilken veistrekning som blir skadelidende.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Nye Veier AS finansierer sin aktivitet med tilskudd fra staten og bompenger. Nye Veier AS får 5 mrd. kr årlig i tilskudd fra staten (prisnivå 2016) på kapittel 1321, post 70. I saldert budsjett 2023 utgjorde dette 6,1 mrd. kr. På grunn av ekstraordinær prisvekst bevilget Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2023 130 mill. kr ekstra til Nye Veier AS i 2023. Både statsbudsjettet og revidert budsjett ble vedtatt etter budsjettavtale mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti. Totalt får Nye Veier AS 6,23 mrd. kr i tilskudd i 2023. Tilskuddet gjelder vederlag i henhold til avtaler som selskapet har inngått med Samferdselsdepartementet om planlegging, utbygging, utbedring samt drift og vedlikehold.
Vegutbyggingsavtalene mellom Samferdselsdepartementet og Nye Veier AS regulerer omfanget av det enkelte utbyggingsprosjekt som Nye Veier AS har ansvaret for. Etter reforhandlinger av enkelte vegutbyggingsavtaler i vår ble Nye Veier AS kompensert for rene kostnadsøkninger i disse prosjektene i samsvar med den avtalte risikofordelingen mellom selskapet og staten. Denne vederlagsjusteringen har ikke økt det årlige tilskuddet som Nye Veier AS mottar fra staten, men staten har forpliktet seg til over tid å yte nok tilskudd til å dekke det kontraktsfestede vederlaget i de reforhandlede prosjektene.
Endringsavtalene til utbyggingsavtalene for strekningene E6 Ranheim – Åsen og E18 Langangen – Rugtvedt – Dørdal påvirker ikke tidspunkt for oppstart av byggearbeidene på strekningen E6 Sørelva – Borkamo.
Prosjektet E6 Sørelva – Borkamo er tenkt finansiert utelukkende med statlige midler. Nye Veier AS opplyser at tildelte statlige midler pluss bompenger er fullt ut disponert til å planlegge, bygge ut samt drifte og vedlikeholde vegnettet som selskapet har ansvar for.
Jeg er kjent med at prosjektet E6 Sørelva – Borkamo er prioritert for utbygging av Nye Veier AS’ styre, men tidspunkt for oppstart av nye utbygginger avhenger av at selskapet har tilgjengelig likviditet til å gjennomføre utbyggingene.