Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2793 (2022-2023)
Innlevert: 04.08.2023
Sendt: 07.08.2023
Besvart: 15.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): Nye Veier AS ble i sommer enig med Acciona om å avslutte kontrakten på E6 Ranheim-Værnes. Det er dermed full stopp i utbyggingen. Selv om det gjøres en del avsluttende arbeid, står innbyggerne igjen med en uferdig strekning med saktegående kø flere steder.
Hvordan vil statsråden følge opp dette prosjektet med Nye Veier, for å sikre at situasjonen blir best mulig for brukerne av veien fram mot ferdigstillelse?

Begrunnelse

E6 Ranheim-Værnes er del av Nye Veiers portefølje. Kontrakten ble tildelt Acciona, med byggestart i 2020. Utbyggingen har ikke vært problemfri. Pandemi, prisvekst og utfordrende grunnforhold har også resultert i forsinkelser i prosjektet. Det har blant annet gått ras i Malvik kommune.
Nå er kontrakten avsluttet. Kontrakten skal etter planen lyses ut på nytt høsten 2023. I mellomtiden står innbyggerne igjen med en uferdig vei, med dårlig framkommelighet, som det ikke skjer noe på før tidligst våren 2024, der de må betale full bompengetakst.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Nye Veier AS har informert Samferdselsdepartementet om at selskapet velger å avbestille gjenstående arbeider på strekningen E6 Ranheim – Værnes. Totalentreprenør på strekningen er det spanske entreprenørfirmaet Acciona Construcciòn S.A.
Nye Veier AS inngikk i 2018 en avtale med Acciona om både detaljregulering og bygging av ny E6 mellom Ranheim i Trondheim og Værnes i Stjørdal. Etter omtrent to års arbeid med reguleringsplan skrev partene en avtale om bygging i mai 2020. Planen var at veien skulle åpne i oktober 2025. Etter flere utfordringer meldte Nye Veier AS i april i år om forsinkelse på byggearbeidene, i verste fall på omtrent to år. Selskapet meldte da at det var flere årsaker til forsinkelsen, blant annet pandemi og økte priser på råvarer. I tillegg meldte selskapet at området har krevende grunnforhold flere steder i prosjektet og at det kunne være nødvendig med endringer i reguleringsplaner som kunne medføre forsinkelser i prosjektet.
For trafikantene er det viktig med en ny og sikker vei. Nye Veier AS har som mål at bytte av entreprenører ikke skal føre til ytterligere forsinkelser. Selskapet opplyser at målet fortsatt er å åpne ny E6 mellom Ranheim og Værnes i løpet av 2027. For å sikre snarlig videreføring av prosjektet, har Nye Veier AS allerede tidlig i september i år invitert aktuelle leverandører til markedsdialog om strekningen.
Nye Veier AS legger opp til tett dialog med lokale myndigheter, næringsliv og andre interessenter i tiden fremover. Det er allerede avtalt flere møter, blant annet med de berørte kommunene for å sikre ivaretagelse av verdier og for å sikre løpende utveksling av informasjon.
Ved valg av ny entreprenør vil blant annet best mulig fremkommelighet og trafikksikkerhet i hele byggeperioden bli vektlagt. Gjennomføring av anleggsarbeidene skal skje i dialog med naboer og andre berørte.
I perioden frem til ny entreprenør er på plass, har Nye Veier AS allerede besluttet å fjerne midlertidige konstruksjoner som har vært flaskehalser for avviklingen av trafikk på E6. Et eksempel er en midlertidig rundkjøring på E6 ved Sveberg som nå blir fjernet.
Nye Veier AS og Acciona samarbeider nå for å sikre en god og sikker avslutning av kontrakten. Demobilisering av ressurser foregår på en ryddig og ordentlig måte med god ivaretagelse av sikkerhet og påvirkning av ytre miljø. Anleggsområdet vil bli sikret og avsperret for publikum.
Når først forsinkelsen er et faktum er det betryggende å se at fremkommeligheten er bedret og anlegget sikret frem til ny entreprenør er på plass.