Skriftlig spørsmål fra Ola Elvestuen (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2803 (2022-2023)
Innlevert: 07.08.2023
Sendt: 07.08.2023
Besvart: 14.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Ola Elvestuen (V)

Spørsmål

Ola Elvestuen (V): Når vil statsråden innføre to timers grunnrute for jernbanen mellom Oslo og Bergen og Oslo og Trondheim og hvilke konkrete grep tas for å få dette på plass?

Begrunnelse

Jernbanedirektoratets fjerntogstrategi fra 2019 trakk blant annet med følgende konklusjoner:

- To timers grunnrute er samfunnsøkonomisk lønnsomt med dagens trafikkgrunnlag og bedriftsøkonomisk lønnsomt når Ringeriksbanen er bygd ut.
- To timers grunnrute vil være samfunnsøkonomisk lønnsom når det blant annet er bygd dobbeltspor mellom Oslo og Hamar.

Sommertogene er tilnærmet stappfulle og det er behov for både økt frekvens og kapasitet på togene mellom Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim. Samtidig er et godt togtilbud på disse strekningene avgjørende for at flere skal velge å reise miljøvennlig med tog, fremfor med fly. De samme strekningene er med fly er blant Europas mest trafikkerte på fly, så det er et stort potensiale for overføring av passasjerer fra fly til tog, hvis tilbudet og prisen er attraktiv nok.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Togtilbudet på de to aktuelle fjerntogstrekningene er vesentlig styrket de siste årene.
SJ Norge som er togtilbyder på Dovrebanen har gjennomført tilbudsforbedringer på Dovrebanen slik at det i dagens ruteplan er tilnærmet totimers-frekvens, men med en frekvensluke midt på dagen. I 2020 ble det kjørt tre dagavganger og ett nattog hver vei. Fra 2022 ble det supplert med en ekstra dagavgang, og ytterligere en ekstra dagavgang i 2023. I trafikkavtalen mellom SJ Norge og Jernbanedirektoratet ligger det en opsjon på økning med ytterligere en avgang slik at det blir tilnærmet totimers-frekvens i begge retninger hele driftsdøgnet. Direktoratet vurderte å utløse denne opsjonen fra ruteterminskiftet i desember 2023, men pga. usikkerhet knyttet til infrastrukturkapasitet og følgekonsekvenser for godstrafikken, ble det besluttet å utsette opsjonsutløsningen og ta en ny vurdering fra desember 2024. Dersom denne opsjonen utløses, blir det syv avganger på Dovrebanen (inklusive nattog).
Vy tog som er togtilbyder på Bergensbanen har siden desember 2020 gradvis forbedret rutetilbudet på Bergensbanen basert på de forpliktelsene de har igjennom trafikkavtalen med Jernbanedirektoratet. Fra et grunntilbud på tre dagavganger (pluss nattog), kjører selskapet nå fire dagavganger (pluss nattog). I sommerperioden, i helgene og i skoleferier økes tilbudet ytterligere til fem dagavganger. I trafikkavtalen med Jernbanedirektoratet ligger det en opsjon på å kjøre fem dagavganger (pluss nattog) som grunnrutetilbud hele året. Dette vil gi et rutetilbud med jevnere frekvens gjennom døgnet. Økt frekvens på en allerede hardt presset jernbanestrekning som Bergensbanen må imidlertid ses opp mot kapasitetsbehovet til godstogene og behovet for nytt materiell.
Stortingsrepresentanten viser til Jernbanedirektoratets fjerntogstrategi fra 2019, der lønnsomheten ved å etablere totimers grunnrute ble beregnet å være positiv. Oppdaterte beregninger i forbindelse med ny Nasjonal transportplan (NTP 2025-2036) viser at det for Bergensbanens del kan være fornuftig å utvide til fem dagtogavganger også i lavsesong, men den samfunnsøkonomiske analysen trekker i retning av å vente med innføring av totimers grunnrute på strekningen. Jernbanedirektoratet følger nøye med på markedsutviklingen, og vil gjøre nye vurderinger dersom det foreligger ny informasjon. En eventuell utbedring av infrastrukturen mellom Oslo og Bergen vil gjøre det mer lønnsomt også å utvide fjerntogtilbudet.
Representanten har imidlertid helt rett i at et godt togtilbud på disse strekningene er avgjørende for at flere skal velge å reise miljøvennlig med tog, fremfor med fly. For fjerntogene er det trolig viktigere å ha attraktive avganger (med akseptabel reisetid) på de mest etterspurte tidspunktene, enn å tette «frekvenshull» gjennom dagen.
Fra 2026/27 er det planlagt å sette inn nye og moderne togsett på fjerntogstrekningene. Dette gir kundene bedre reisekomfort og et togtilbud med høyere driftsstabilitet. Nye togsett forventes dermed å øke jernbanens attraktivitet på disse strekningene.