Ola Elvestuen (V): Når vil statsråden innføre to timers grunnrute for jernbanen mellom Oslo og Bergen og Oslo og Trondheim og hvilke konkrete grep tas for å få dette på plass?
Begrunnelse
Jernbanedirektoratets fjerntogstrategi fra 2019 trakk blant annet med følgende konklusjoner:
- To timers grunnrute er samfunnsøkonomisk lønnsomt med dagens trafikkgrunnlag og bedriftsøkonomisk lønnsomt når Ringeriksbanen er bygd ut.
- To timers grunnrute vil være samfunnsøkonomisk lønnsom når det blant annet er bygd dobbeltspor mellom Oslo og Hamar.
Sommertogene er tilnærmet stappfulle og det er behov for både økt frekvens og kapasitet på togene mellom Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim. Samtidig er et godt togtilbud på disse strekningene avgjørende for at flere skal velge å reise miljøvennlig med tog, fremfor med fly. De samme strekningene er med fly er blant Europas mest trafikkerte på fly, så det er et stort potensiale for overføring av passasjerer fra fly til tog, hvis tilbudet og prisen er attraktiv nok.