Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2804 (2022-2023)
Innlevert: 07.08.2023
Sendt: 07.08.2023
Besvart: 14.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Hvilke grep vil statsråden ta for å sikre at alle bruer og andre konstruksjoner under hans ansvarsområde er sikre og at informasjonsflyten går som den skal mellom hans underliggende etater og opp på departementsnivå?

Begrunnelse

4. august skrev Aftenposten at det ble varslet om at Tretten bru ikke tålte mer enn sin egen vekt seks år før brua kollapset. Likevel gikk trafikken over brua helt som normalt, uten at tiltak ble gjennomført. 15. august 2022 kollapset brua under lastebilen til Terje Brenden. Det er et under at ulykken ikke ble verre. Statens vegvesen varslet Vegdirektoratet, men ingen ting ble gjort. Det fremstår uklart hvorfor og det henvises til Havarikommisjonens kommende rapport om ulykken i saken. Det fremstår likevel som at det kan ha forekommet informasjonssvikt mellom de ulike offentlige instansene innen vegsektoren. Dette er kjent også fra saken med Follobanen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg ser svært alvorlig på hendelsen med Tretten bru og er takknemlig for at ingen ble fysisk skadd i ulykken.
Bruene våre skal være trygge. Derfor er det svært viktig at vi kommer til bunns i hva som gikk galt. Statens havarikommisjon startet sine undersøkelser umiddelbart etter hendelsen. Havarikommisjonens rapport vil komme i to deler. Del 1 vil handle om de tekniske forholdene, mens del 2 vil gjelde organisering og prosesser i arbeidet med prosjektet og forvaltning av brua. Før rapporten er lagt fram vil jeg ikke spekulere i Statens havarikommisjonen sine funn og vurderinger.
Vegeierne har ansvar for å gjøre gode vurderinger av sikkerheten i sine prosjekter og for å ha en god kultur og trygge rutiner for sikkerhet. Jeg forventer at Statens vegvesen som faglig rådgiver og regelverksforvalter prioriterer å følge opp sitt ansvar og tilrettelegger på best mulig måte for at de selv og andre vegeiere følger opp sitt ansvar på en god måte.
Samtidig er jeg glad for at Vegdirektøren har besluttet å starte en ekstern gjennomgang av prosessene etter kollapsen av Perkolo bru i 2016 og fram til Tretten bru falt ned i 2022. Det er svært viktig å få klarhet i hva som faktisk ble gjort, og eventuelt ikke ble gjort, for at vi skal kunne hindre flere lignende hendelser. Denne gjennomgangen vil skje parallelt med havarikommisjonens arbeid med del 2 av deres rapport.
Dagen etter at Tretten bru kollapset stengte Statens vegvesen 14 andre fagverksbruer i tre. Alle disse ble grundig gjennomgått, etterfulgt av analyser av inspeksjonsresultatene og kontrollberegninger med tredjepartskontroll. Av disse bruene var det fire som bestod inspeksjonene og som er bygget godt nok til å tåle tiltenkt trafikk uten forsterkningstiltak. På de resterende ti bruene er det funnet en kombinasjon av prosjekteringsfeil og monteringsfeil. Noen av bruene er fremdeles stengt, mens andre er åpnet for trafikk med redusert bæreevne. Statens vegvesen og de berørte fylkeskommunene jobber kontinuerlig med vurderinger og tiltak for disse. All godkjenning av fagverksbruer i tre er stoppet inntil videre.
Vegtilsynet varslet tilsynssak på bro med Statens vegvesen som tilsynspart den 4. november 2022. En slik sak hadde de også i 2016 og 2017. Alle tilrådninger og avvik etter de to tidligere sakene ble lukket i 2019. Rapporten for det siste tilsynet kom nå 10. august 2023. Dette tilsynet er det første etter oppløsningen av sams vegadministrasjon og omorganiseringen av Statens vegvesen fra regioner til divisjoner. Dermed kan det siste tilsynet belyse sider av forvaltningen av sikkerheten på norske veger som ikke kom frem sist. Særlig interessante i den sammenheng er forholdet mellom staten, fylkene og kommunene som vegeiere og bruforvaltere. Jeg har merket meg funnene som Vegtilsynet har gjort. Vegtilsynet vil nå følge opp saken overfor Statens vegvesen, som har fått frist til 1. november for å gi tilbakemelding på hvordan avvikene vil bli håndtert.