Skriftlig spørsmål fra Andreas Sjalg Unneland (SV) til finansministeren

Dokument nr. 15:2806 (2022-2023)
Innlevert: 01.08.2023
Sendt: 07.08.2023
Besvart: 15.08.2023 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Andreas Sjalg Unneland (SV)

Spørsmål

Andreas Sjalg Unneland (SV): Hva vil ministeren foreta seg for å hindre at luksusyachteiere bruker Norge, og spesielt Kristiansand, som skatteparadis?

Begrunnelse

Dagbladet skrev 17. juli om hvordan luksusyachteiere bruker Norge, og spesielt Kristiansand, som skatteparadis. Skattesystemet i EU tilsier nemlig at alle varer som eksporteres ut av EU er momsfrie.
Merverdiavgiftsspesialist i Nova advokatfirma, Eivind Bryne sier at:

"For å bevise at båten skal brukes utenfor EU, så må den beviselig ha vært i en havn utenfor EU. Ved å legge til kai og fylle opp tanken i Norge, kan eierne av disse yachtene spare enorme summer".

Det er pinlig at Norge kan brukes som en mellomstasjon for at rikinger skal plassere båtene sine i skatteparadis.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Merverdiavgiften er både i EU og Norge utformet som en skatt på det innenlandske forbruket av varer og tjenester. I tråd med OECDs anbefalinger legger både EU og Norge vekt på destinasjonsprinsippet ved utformingen av merverdiavgiftssystemet.
Destinasjonsprinsippet går overordnet ut på at beskatningsretten bør ligge til den staten der forbruket må anses å finne sted. Konkrete utslag av dette prinsippet er på den ene siden at eksportsalg fritas for merverdiavgift, og på den andre siden at det må betales merverdiavgift ved innførsel.
Norge har, i likhet med blant annet EU-stater, omfattende merverdiavgiftsfritak for varer som innføres til midlertidig bruk her i landet. Fritaksbestemmelser er sentrale for å legge til rette for grensekryssende aktiviteter, herunder for at utenlandske turister kan legge turen til Norge, med egen bil eller egen båt.
At kortvarige opphold i norske havner kan være motivert av ønske om å dokumentere at fartøy er ført ut av en EU-stat, slik at det fritas for merverdiavgiftsbeskatning i EU-staten, gir ikke i seg selv grunn til å vurdere særskilte avgiftsregler. Etter destinasjonsprinsippet bør som nevnt beskatningsretten ligge til den staten der fartøyet må anses å være til bruk. At fartøy blir belagt med merverdiavgift i en stat hvor det eventuelt er grunnlag for det, typisk ved at forbruket av fartøyet knyttes til den aktuelle staten, beror på at reglene blir etterlevd, eventuelt kontrollhandlinger. Med henvisning til at stortingsrepresentant Andreas Sjalg Unneland mener det er pinlig at norske havner brukes som «mellomstasjon for at rikinger skal plassere båtene sine i skatteparadis», gjør jeg oppmerksom på at flere stater ikke har merverdiavgift, uten at det er grunnlag for å karakterisere samtlige av disse som skatteparadis.