Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2807 (2022-2023)
Innlevert: 07.08.2023
Sendt: 07.08.2023
Besvart: 14.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Hvilke grep har statsråden tatt for å møte kritikken fra Riksrevisjonen i fjor og hvilke grep vil statsråden ta i forbindelse med fremleggelsen av ny Nasjonal transportplan neste år for å sikre at all ny infrastruktur i Norge bygges for å takle fremtidens klima og sikre at eksisterende infrastruktur oppgraderes i henhold til den nye situasjonen vi befinner oss i?

Begrunnelse

Sommeren 2023 har vært nok et år i klimakrisens navn. Det har vært en rekke branner, tørke på tvers av kontinent, vannmangel, flom, skred osv. De menneskeskapte klimaendringene har skylden for dette og verden er nå ca. 1 grad varmere i gjennomsnitt enn den var i før-industriell tid.
Klimaendringene gir økt fare ekstremvær som gir økt fare for naturfarer som flom, skred, stormflo og kvikkleireskred. I 2013 fikk Norge et nasjonalt mål om å tilpasse samfunnet til klimaendringene med stortingsmeldingen «Klimatilpasning i Norge». Ifølge meldingen handler klimatilpasning om å erkjenne at klimaet er i endring, forstå konsekvensene og iverksette tiltak for enten å hindre skade eller å utnytte muligheter endringene kan innebære.
I sin rapport fra 2022 konkluderte Riksrevisjonen blant annet med at Samferdselsdepartementet har et svakt beslutningsgrunnlag for å kunne iverksette kostnadseffektive og risikoreduserende tiltak når de ikke har kunnskap om hvor sårbarheten er størst, hvor det er behov for tiltak, og hva tiltakene vil koste.
De konkluderer videre med at Statens vegvesen, Kystverket og Bane NOR har kartlagt deler av infrastrukturen, men at det er svakheter i kartleggingsarbeidet som er utført, og at det også mangler kartlegginger mange steder. Mye av kartleggingen er gjennomført med utgangspunkt i dagens klima, ikke et framtidig klima – et klima som er villere, våtere, tørrere og varmere – avhengig av hvor du befinner deg. Samtidig påpekte sjefen for klimatjenestene ved Meteorologisk institutt i VG i forbindelse med ekstremværet Hans i går at infrastrukturen på Østlandet ikke er beregnet for ekstremvær i samme grad som på Vestlandet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: De siste dagers ekstremvær har vist med all tydelighet at klimaendringene kan innebære dramatiske konsekvenser også i Norge. Det er all grunn til å tro at ekstremvær og andre klimarelaterte hendelser vil bli hyppigere og mer alvorlige framover, og berøre oss i stadig større grad. Regjeringen ser svært alvorlig på klimaendringene og de utfordringene de stiller oss overfor som samfunn. Før sommeren la vi fram Meld. St. 26 (2022-2023) Klima i endring – sammen for et klimarobust samfunn, som blant annet presenterer regjeringens plan for det nasjonale klimatilpasningsarbeidet de neste fire årene, fra 2024 til 2028.
Ikke all transportinfrastruktur er dimensjonert for å håndtere ekstremvær. Regjeringen er opptatt av å øke transportinfrastrukturens robusthet overfor klimaendringer. I hele transportsektoren er det gjennomført en rekke forebyggende tiltak for å redusere sårbarheten ved klimaendringene. Klimatilpasning blir innlemmet i alle relevante planprosesser, og planer, regelverk og håndbøker blir oppdatert fortløpende for at transportsystemet skal stå rustet til å møte utviklingen. Flere FoU-prosjekter er på gang på området. Ny infrastruktur skal dimensjoneres til å motstå hardere klimapåkjenninger og ekstremvær. Styrket vedlikehold, skredsikring, skredvarsling og beredskap er sentrale virkemidler for å gjøre transportsystemet bedre dimensjonert for den økte belastningen. Regjeringens politikk, som prioriterer å ta vare på den transportinfrastrukturen vi har, og den økte satsingen på drift og vedlikehold, er svært viktig for å realisere dette. Arbeidet for å kartlegge status og sårbarhet pågår innenfor alle transportformene.
Transportvirksomhetene samarbeider med andre offentlige organer om kunnskapsutvikling, framskrivninger, overvåking, varslingsrutiner og virkemidler for en mer robust infrastruktur, bl.a. med Meteorologisk institutt og NVE.
Håndtering av klimaendringene vil bli en naturlig og integrert del av neste Nasjonal transportplan (NTP), og tema har vært en viktig del av NTP-arbeidet siden det startet opp.
På oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet har transportvirksomhetene bl.a. vurdert behovet for klimatilpasning av infrastrukturen i NTP-perioden og aktuelle tiltak. De er videre bedt om å vise overordnet hvilke typer klimatilpasningstiltak som anbefales gjennomført, og så langt som mulig omtale hvilken kostnad disse vil ha i perioden. Departementene har også bedt om en vurdering av hvordan klimatilpasning bør påvirke den samlede prioriteringen. Transportvirksomhetenes svar på alle departementenes oppdrag har vært på offentlig høring fram til 3. juli i år. Det faglige arbeidet fra transportvirksomhetene og innkomne høringsuttalelser vil bli viktige grunnlag for regjeringens forslag til ny Nasjonal transportplan som legges fram til våren. Regjeringens arbeid med å tilpasse transportinfrastrukturen til framtidas klima vil bli konkretisert der.