Marius Arion Nilsen (FrP): I langstrakte Norge spiller redningshelikoptre en viktig rolle når det står om alvorlige nødsituasjoner. Helikoptrene spiller en nøkkelrolle i redningsaksjoner til sjøs og på land, men på Kristiansand lufthavn Kjevik kan de ikke fylle drivstoff utenom ordinær åpningstid, de må da fly langt for å tanke, noe som tar kostbar tid i en kritisk situasjon, reduserer tilgjengeligheten til helikoptrene og reduserer beredskapen på Sørlandet.
Vil statsråden iverksette tiltak som sikrer helikopterberedskap hele døgnet også på Sørlandet?
Begrunnelse
I en artikkel på NRK Sørlandets nettsider 20.juli kan vi lese at helikoptrene på Kristiansand lufthavn Kjevik ikke kan fylle drivstoff utenom ordinær åpningstid. Når Kjevik stenger for natten, er helikoptrene uten mulighet til å få fylt drivstoff i over fire timer.
Helikoptrene har en avgjørende rolle for beredskapen, da de kan ha med redningspersonell og har heisekapasitet fra fartøy. Tid er suksessfaktor nummer én når liv skal reddes. Riktig helsehjelp må bringes fram til pasient eller nødstedt så raskt som mulig. Slik situasjonen er nå er det nærmeste sikre stedet for å få drivstoff Sola lufthavn i Rogaland. Fra Kristiansand og dit er det cirka 40 minutter. Det vil si én time og 20 minutter tur/retur. Tiden et helikopter er ute av aksjonsområdet vil i de fleste tilfeller forsinke redningsaksjonen, og ha betydning for den eller de som er i nød. Her risikerer man at liv kan gå tapt grunnet manglende rask tilgang til drivstoff.
Hovedredningssentralen har i flere år meldt om problemet til Justis- og beredskapsdepartementet uten at noe har skjedd. Fremskrittspartiet mener vi må sikre beredskap gjennom hele døgnet, og forventer at regjeringen tar tak i utfordringen, snarest.