Skriftlig spørsmål fra Marius Arion Nilsen (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2810 (2022-2023)
Innlevert: 07.08.2023
Sendt: 08.08.2023
Besvart: 11.08.2023 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Marius Arion Nilsen (FrP)

Spørsmål

Marius Arion Nilsen (FrP): I langstrakte Norge spiller redningshelikoptre en viktig rolle når det står om alvorlige nødsituasjoner. Helikoptrene spiller en nøkkelrolle i redningsaksjoner til sjøs og på land, men på Kristiansand lufthavn Kjevik kan de ikke fylle drivstoff utenom ordinær åpningstid, de må da fly langt for å tanke, noe som tar kostbar tid i en kritisk situasjon, reduserer tilgjengeligheten til helikoptrene og reduserer beredskapen på Sørlandet.
Vil statsråden iverksette tiltak som sikrer helikopterberedskap hele døgnet også på Sørlandet?

Begrunnelse

I en artikkel på NRK Sørlandets nettsider 20.juli kan vi lese at helikoptrene på Kristiansand lufthavn Kjevik ikke kan fylle drivstoff utenom ordinær åpningstid. Når Kjevik stenger for natten, er helikoptrene uten mulighet til å få fylt drivstoff i over fire timer.
Helikoptrene har en avgjørende rolle for beredskapen, da de kan ha med redningspersonell og har heisekapasitet fra fartøy. Tid er suksessfaktor nummer én når liv skal reddes. Riktig helsehjelp må bringes fram til pasient eller nødstedt så raskt som mulig. Slik situasjonen er nå er det nærmeste sikre stedet for å få drivstoff Sola lufthavn i Rogaland. Fra Kristiansand og dit er det cirka 40 minutter. Det vil si én time og 20 minutter tur/retur. Tiden et helikopter er ute av aksjonsområdet vil i de fleste tilfeller forsinke redningsaksjonen, og ha betydning for den eller de som er i nød. Her risikerer man at liv kan gå tapt grunnet manglende rask tilgang til drivstoff.
Hovedredningssentralen har i flere år meldt om problemet til Justis- og beredskapsdepartementet uten at noe har skjedd. Fremskrittspartiet mener vi må sikre beredskap gjennom hele døgnet, og forventer at regjeringen tar tak i utfordringen, snarest.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Det er etablert syv redningshelikopterbaser langs kysten med redningshelikopter på døgnkontinuerlig beredskap. Kapasiteten er betydelig styrket gjennom anskaffelsen av 16 nye SAR Queen helikoptre. SAR Queen er på plass på Sola, Ørlandet, Banak og i Bodø, og det planlegges for at Rygge settes i drift i år. De nye helikoptrene har større rekkevidde, flyr fortere, kan ta med seg flere nødstedte, flyr bedre i dårligere vær og har bedre søkeutstyr. Helikoptrene gir større trygghet for folk på sjøen, langs kysten og i avsidesliggende områder hvor det er langt mellom folk og hvor været kan gjøre det vanskelig å komme frem.
Helikoptre på beredskap står sjelden med fulle drivstofftanker, men har en drivstoffmengde som vil være passende for gjennomføring av de aller fleste redningsoppdrag. Dersom et redningsoppdrag krever langvarig innsats, som for eksempel under evakuering av mange personer fra et større skip i nød eller ved et komplisert søk etter personer savnet til havs, er det behov for etterfylling av drivstoff underveis i oppdraget. Det tilstrebes alltid å fylle drivstoff så nært operasjonsområdet som mulig. Fylling av drivstoff gjøres på lufthavner og helikopterlandingsplasser, og om kort tid vil det også være mulig for de nye redningshelikoptrene å fylle drivstoff i lufta fra enkelte militære skip. Større lufthavner har tilgang på fylling av drivstoff hele døgnet, mens andre lufthavner har begrensede åpningstider for drivstoff. Mange mindre lufthavner har selvbetjeningsanlegg som kan benyttes uavhengig av åpningstider.
Eierskapet og driften av drivstoffanleggene på Avinors lufthavner blir ivaretatt av private aktører. Leveringen av drivstoff er derfor i utgangspunktet et forhold mellom flyselskapene og drivstoffleverandørene. Justis- og beredskapsdepartementet vil imidlertid i samarbeid med Samferdselsdepartementet se nærmere på situasjonen med drivstofftilgang bl.a. på Kristiansand lufthavn.