Andreas Sjalg Unneland (SV): Lånekassen opplever nå at flere kunder har problemer med å betale regningene sine. Antall purringer øker, og flere får lånet oppsagt og overført til Statens innkrevingssentral.
Vil det, i likhet med tiltaket som ble innført under pandemien, utvides antall betalingsutsettelser for å hjelpe dem som sliter?
Begrunnelse
Når renten i lånekassen nå øker blir den på det høyeste nivået siden 2008. Lånekassen opplever allerede nå at flere kunder har problemer med å betale regningene sine. Antall purringer øker, og flere får lånet oppsagt og overført til Statens innkrevingssentral.
I årets seks første måneder ble 11 200 studielån sagt opp, mot 8 800 i samme periode i fjor. Det er en økning på 27 prosent. Hvis lånet blir oppsagt og overført til inkasso, vil det bli lagt til forsinkelsesrenter på hele gjelden.
I 2022 ble 1,4 millioner Lånekasse-regninger utsatt, mot 832 000 i hele 2019, det siste året før pandemien. Så langt i år er 1,1 millioner Lånekasse-regninger utsatt. Dette er det høyeste noen gang, og omtrent 24 000 flere enn på samme tid i fjor.
Under pandemien var det mulig å utsette betalingen uten å bruke av kvoten på 36 betalingsutsettelser. Bruken av betalingsutsettelser økte betydelig i denne perioden. Derfor vil det være en lafthengende frukt for regjeringen å øke antallet betalingsutsettelser nå som mange sliter. Noen ekstra måneder med betalingsfritak kan bli avgjørende for om folk får hodet over vannet eller om en regning går til inkasso og man låses i en gjeldsspiral.