Bård Ludvig Thorheim (H): Vil samferdselsministeren sørge for at departementet i sin eierdialog med Statens Vegvesen (1) sikrer at delen fra Sigerfjordkrysset via Strand og over Sortlandsbrua av rv. 85 snarest trafikksikres med gang- og sykkelveistandard som er i tråd med «nullvisjonen», og (2) ber om at det vurderes midlertidige tiltak på strekningen med lavere fart inntil planlagt gang- og sykkelvei er kommet på plass?
Begrunnelse
Samferdselsministeren var nettopp på besøk i Sortland etter å ha markert første spadetak på Hålogalandsveien. Staten eier veien langs rv. 85 fra Sigerfjordkrysset via Strand og over Sortlandsbrua.
Det har i mange år vært planlagt en gang- og sykkelvegløsning langs denne strekningen og området ligger ferdig regulert for å gjennomføre det.
Strekningen over brua har to smale fortau på vel en meter på hver side og fartsgrensen er 50 og 60 km i timen. Strekningen mellom boligfeltet på Strand og Sigerfjord er knapt 3 km langt, og med stort sett 80- sone hele veien, - uten fortau. Her ferdes gående, syklister, ungdommer på sparkesykkel, og folk med barnevogn, fullstendig uten beskyttelse mot biler og tunge kjøretøy som "suser" forbi i 80 km/t. Strekningen er innfart- og utfartsåren til hele Vesterålen, en populær reiselivsdestinasjon i Nord-Norge og en næringsregion blant annet med stor eksport av sjømat.
Jeg fikk selv muligheten til å gå hele strekningen da jeg var på besøk i Sortland nylig. Situasjonen er selvforklarende og turen var en kontinuerlig opplevelse av opplevelser med farlige situasjoner mellom myke trafikanter og biltrafikk. Trafikksikkerhetsarbeidet i Norge er basert på en visjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte og hardt skadde i vegtrafikken – nullvisjonen. Noen av hovedinnsatsområdene i arbeidet med trafikksikkerhet er veg og infrastruktur og fotgjengere og syklister i byområder. Rapporter viser at blant annet lavere fart og tiltak på veinettet er en av de viktigste årsakene til nedgangen i alvorlige trafikkulykker.