Skriftlig spørsmål fra Bård Ludvig Thorheim (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2851 (2022-2023)
Innlevert: 11.08.2023
Sendt: 14.08.2023
Besvart: 22.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bård Ludvig Thorheim (H)

Spørsmål

Bård Ludvig Thorheim (H): Vil samferdselsministeren sørge for at departementet i sin eierdialog med Statens Vegvesen (1) sikrer at delen fra Sigerfjordkrysset via Strand og over Sortlandsbrua av rv. 85 snarest trafikksikres med gang- og sykkelveistandard som er i tråd med «nullvisjonen», og (2) ber om at det vurderes midlertidige tiltak på strekningen med lavere fart inntil planlagt gang- og sykkelvei er kommet på plass?

Begrunnelse

Samferdselsministeren var nettopp på besøk i Sortland etter å ha markert første spadetak på Hålogalandsveien. Staten eier veien langs rv. 85 fra Sigerfjordkrysset via Strand og over Sortlandsbrua.
Det har i mange år vært planlagt en gang- og sykkelvegløsning langs denne strekningen og området ligger ferdig regulert for å gjennomføre det.
Strekningen over brua har to smale fortau på vel en meter på hver side og fartsgrensen er 50 og 60 km i timen. Strekningen mellom boligfeltet på Strand og Sigerfjord er knapt 3 km langt, og med stort sett 80- sone hele veien, - uten fortau. Her ferdes gående, syklister, ungdommer på sparkesykkel, og folk med barnevogn, fullstendig uten beskyttelse mot biler og tunge kjøretøy som "suser" forbi i 80 km/t. Strekningen er innfart- og utfartsåren til hele Vesterålen, en populær reiselivsdestinasjon i Nord-Norge og en næringsregion blant annet med stor eksport av sjømat.
Jeg fikk selv muligheten til å gå hele strekningen da jeg var på besøk i Sortland nylig. Situasjonen er selvforklarende og turen var en kontinuerlig opplevelse av opplevelser med farlige situasjoner mellom myke trafikanter og biltrafikk. Trafikksikkerhetsarbeidet i Norge er basert på en visjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte og hardt skadde i vegtrafikken – nullvisjonen. Noen av hovedinnsatsområdene i arbeidet med trafikksikkerhet er veg og infrastruktur og fotgjengere og syklister i byområder. Rapporter viser at blant annet lavere fart og tiltak på veinettet er en av de viktigste årsakene til nedgangen i alvorlige trafikkulykker.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: På rv. 85 fra Sigerfjordkrysset til Sortland er det to delstrekninger som mangler fortau eller gang- og sykkelvei:

• Sigerfjordkrysset—Strand, lengde 2,8 km
• Sortlandsbrua, lengde 1 km

Statens vegvesen opplyser om at det ikke er funnet rom for disse tiltakene i sin gjennomføringsplan basert på rammene i gjeldende Nasjonal transportplan, som ble fremlagt av regjeringen Solberg våren 2021.
Statens vegvesen vil vurdere de aktuelle tiltakene i arbeidet med sin gjennomføringsplan basert på rammene i den kommende stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2025-2036. Stortingsmeldingen forventes lagt fram for Stortinget våren 2024.
Fartsgrensen på strekningen er vurdert nylig av Statens vegvesen som skiltmyndighet, etter henvendelse fra Sortland kommune. Kommunen foreslo fartsgrense 60 km/t der det i dag er 80.
Jeg vil vise til at Statens vegvesen vurderte at det ikke var i henhold til fartsgrensekriteriene å endre fartsgrensen. Fartsgrensekriteriene er utarbeidet av Vegdirektoratet og skiltmyndighet er forpliktet til å følge disse, blant annet for at trafikantene skal ha lik forståelse for fartsgrenser over hele landet. Kriteriene legges til grunn for alle vurderinger av særskilte fartsgrenser utover de generelle fartsgrensene. I vurderingen legges det vekt på antall kryss og avkjørsler, boligområde, skoler, forretningsvirksomhet, gang- og sykkelvei mm. Vegens geometri alene er ikke grunnlag for å vurdere nedsatt fartsgrense.