Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2854 (2022-2023)
Innlevert: 11.08.2023
Sendt: 14.08.2023
Besvart: 17.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Rasmus Hansson (MDG)

Spørsmål

Rasmus Hansson (MDG): Skiftende regjeringer har i årevis tillatt at norske elbilister plages med et kaos av dårlige betalingsordninger ved hurtiglading. Regjeringens ladestrategi varsler kort/kontaktløs betaling på nye ladere fra 2023.
Kan samferdselsministeren også gi norske elbilister klart svar på når hele betalingskaoset skal være slutt, og når skal samtlige hurtigladere, både nye og gamle, ha enkel kort/kontaktløs betaling?

Begrunnelse

I Norge kan vi betale enkelt og standardisert for omtrent alle varer og tjenester, også for fylling av fossilt drivstoff. Derimot tvinges akkurat elbilister fortsatt til å plundre med et kaos av ulike, dårlige betalingsordninger ved lading.
Samtidig er prisene for lading ofte uoversiktlige, og dels svært høye i forhold til både strømpris og drivstoffpris for fossilbiler.
For ladeselskapene kan dette bety at kundene bindes mer til det enkelte selskap og at konkurransen svekkes fordi kundenes innsyn i priser hemmes. Det er oppsiktsvekkende at alle regjeringer fram til nå har tillatt dette.
Derfor er det bra at regjeringens nye ladestrategi varsler høring om forslag om krav om kortbetaling og/eller kontaktløs betaling ved alle nye ladepunkter over 50 kW fra 2023, og at det vil bli satt en frist for ettermontering ved eksisterende ladepunkter.
Den byråkratisk formulerte teksten etterlater usikkerhet ved om regjeringen utvetydig forplikter seg til at alle nye hurtigladere skal ha enhetlig betaling fra og med 2023, eller om også dette er åpent for vurdering etter høringen. Dette bør avklares.
Det er uansett et stort problem at fristen for ettermontering av kontaktløs betaling på landets over 5000 eksisterende hurtigladere, først skal bestemmes etter høringen. Det kan bety at betalingskaoset for elbillading fortsatt vil bestå i flere år.
Inntil fristen for ettermontering av kort/kontaktløs betaling også på eksisterende ladere blir satt, vil ladeselskapene ha lite incitament for å gjøre det. Landets ladestasjoner kan fortsatt i lang tid komme til å ha et flertall gamle ladere med diverse betalingsformer, og et mindretall nye ladere med enhetlig betaling.
Klimapolitikken, dagens elbilister og fossilbilister som må stimuleres til å velge elbil ved neste bilkjøp, trenger nå at regjeringen skjærer igjennom raskt og gjør det klart når betaling for all lading blir med kort/kontaktløst.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Den 29. juni 2023 fastsatte Samferdselsdepartementet forskrift om betalingsløsning for betaling ved lading av elektrisk drevet kjøretøy. Forskriften sier at betaling for lading av elbil skal kunne gjøres ved bruk av bankkort på alle nye ladestolper med effektuttak fra og med 50 kW som operatørene bestiller etter 1. juli.
Ved behandlingen av Dokument 8:19 S (2022-2023), fattet Stortinget følgende vedtak, jf. Innst. 151 S (2022-2023), Vedtak 464: Stortinget ber regjeringen stille krav om ettermontering av kontaktløs kortbetaling på eksisterende ladeinfrastruktur innen utgangen av 2025. Regjeringen vil følge opp vedtaket.