Skriftlig spørsmål fra Guri Melby (V) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2859 (2022-2023)
Innlevert: 11.08.2023
Sendt: 14.08.2023
Besvart: 30.08.2023 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Guri Melby (V)

Spørsmål

Guri Melby (V): Vil justisministeren legge til rette for at Skjervøy lensmannskontor blir ein reelt fungerande tenestestad i Nord-Troms lensmannsdistrikt, slik det var vart vedtatt i samband med politireformen?

Begrunnelse

Dei tre lensmannsdistrikta Nordreisa og Kvænangen, Skjervøy og Lyngen vart som del av politireformen slått saman under namnet Nord-Troms lensmannsdistrikt. Administrasjonsstad vart vedtatt lagt til Storslett. Det vart også vedtatt at lensmannsdistriktet skulle ha tre tenestestadar: Storslett, Skjervøy og Skibotn lensmannskontor, og dekke kommunane Kvænangen, Nordreisa, Skjervøy, Kåfjord, Storfjord og Lyngen.
I Skjervøy er status i dag at tenestestaden finst, men er eit tomt lokale utan bemanning, og at til og med politifolk som ønskjer å nytte seg av tenestestaden og naturleg soknar dit, ikkje får høve til det i det daglege. Per no er det etter det eg er kjend med ingen som har Skjervøy som tenestestad.
Det er vanskeleg å sjå at dette er i tråd med vedtaket gjort som del av politireformen, og det er viktig å vite kva justisministeren evt. vil gjere for å rette opp i denne situasjonen.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Det er politimesteren som vurderer hvordan ressursene i hvert politidistrikt innrettes innenfor rammene av nasjonale føringer.
Uavhengig av dette er Skjervøy lensmannskontor, slik jeg ser det, et eksempel på uheldige virkninger av politireformen som ble vedtatt i 2015 og gjennomført under forrige regjering. Denne var Venstre en del av fra 2018. Over 120 lensmannskontor ble lagt ned og flere lensmannsdistrikt ble slått sammen.
Av tjenestestedene som unngikk nedleggelse, ser man flere steder at åpningstidene har blitt redusert eller at antall polititjenestepersoner er redusert eller flyttet etter politireformen, slik som på Skjervøy. I politireformen ble det ikke lagt til grunn minimumskrav til åpningstider eller bemanning.
Jeg mener det er viktig å jobbe for en styrking av eksisterende politistasjoner, blant annet med flere politifolk. Dette er imidlertid et krevende og langsiktig arbeid etter at Venstre, Høyre og Fremskrittspartiet styrte på en annen kurs under politireformen, som etter mitt syn innebar for stor grad av sentralisering.
Derfor begynte Senterpartiet og Arbeiderpartiet å arbeide for en styrking av politiet i hele landet straks vi kom i regjering. I tilleggsproposisjonen til statsbudsjettet for 2022 foreslo regjeringen 200 millioner kroner til politiet for å styrke bemanningen i lokalpolitiet over hele landet.
De siste to årene har politiet også, i likhet med øvrige deler av offentlig sektor, opplevd en krevende kostnadsvekst med økte utgifter til strøm, husleie og lønn som følge av bla. krigen i Ukraina. I revidert nasjonalbudsjett for 2023 styrket vi politibudsjettet med ytterligere 550 mill. kroner for å avhjelpe den økonomiske situasjonen og legge til rette for et høyt aktivitetsnivå. Disse midlene er nylig fordelt til politidistriktene, og vil få virkning utover høsten.
Regjeringen begynte også tidlig arbeidet med en lokalpolitiplan som skal legges frem i høst, for å øke politiets tilgjengelighet og tilstedeværelse i hele landet etter politireformen. Opprettelse av 100 nye studieplasser på politihøgskolen fra høsten 2022 for å få flere politifolk, pilot for politiutdanning i Alta og etablering av 20 nye tjenestesteder inngår som ledd i lokalpolitiplanen. Våren 2022 inviterte vi i denne sammenheng alle landets kommuner til å gi innspill om hvordan de opplevde polititilbudet i sine kommuner. Skjervøy kommune var en av kommunene som innga høringssvar. Kommunen peker blant annet på at det ikke er faste åpningstider på Skjervøy eller tjenestepersoner tilknyttet kontoret. Det pekes også på at politikontakten bør ha lokalkunnskap om den kommunen de skal representere. Sammen med politifaglige råd vil høringsinnspillene fra kommuner danne grunnlag for tiltak som legges frem i lokalpolitiplanen.