Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2866 (2022-2023)
Innlevert: 13.08.2023
Sendt: 14.08.2023
Besvart: 18.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Hvilke grep vil statsråden ta for å sikre at all tilgjengelig informasjon og historikk blir oversendt til fylkene når veistrekninger blir overført fra stat til fylke, kan statsråden forsikre om at det ikke finnes andre veistrekninger som holdes åpne tross varsler om svakheter, og kan statsråden garantere at staten vil ta regningen for denne systemsvikten?

Begrunnelse

I Aftenposten 4. august (2023) ble det skrevet at det allerede seks år før Tretten bru kollapset ble varslet om at brua ikke tålte mer enn sin egen. Trafikken gikk likevel som normalt, uten at tiltak ble iverksatt. Brua kollapset 15. august 2022. Ulykken kunne blitt katastrofal dersom flere hadde befunnet seg på brua eller kjøretøyene som var der, hadde vært andre steder på brua. Samferdselssjef i Innlandet, Aud Riseng, sier i GD 13. august (2023) at brua ville blitt stengt omgående dersom de hadde visst om avviket. Det hele framstår som en svært alvorlig informasjonssvikt.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Bruene og vegene våre skal være trygge. Derfor er det viktig at vi kommer til bunns i hva som gikk galt før kollapsen av Tretten bru og hva det betyr for forvaltningen av bruene våre og vegnettet for øvrig.
Statens havarikommisjon la 15. august fram del 1 av sin rapport. Del 1 av rapporten omhandler de tekniske forholdene bak kollapsen og de etterfølgende stengingene av tilsvarende brukonstruksjoner. Havarikommisjonen har gjort et godt og grundig arbeid. Jeg forventer at Statens vegvesen umiddelbart begynner arbeidet med å følge opp sikkerhetstilrådningene fra havarikommisjonen, herunder anbefalingen om å etterregne og kontrollere aktuelle trebruer.
Av rapporten fremkommer det at Tretten bru ikke ble fulgt opp i tilstrekkelig grad av Statens vegvesen etter kollapsen av Perkolo bru i 2016. Dette er åpenbart alvorlig. Statens vegvesen har ansvar for å gjøre gode vurderinger av sikkerheten på sine veganlegg og for å ha en god kultur og trygge rutiner for sikkerhet. Jeg er glad for at Vegdirektøren har besluttet å starte en ekstern gjennomgang av prosessene i sin organisasjon etter kollapsen av Perkolo bru i 2016 og fram til Tretten bru kollapset i 2022. Denne gjennomgangen vil pågå i høst, parallelt med havarikommisjonens arbeid med del 2 av sin rapport, som også vil se nærmere på organisering og prosesser internt i Statens vegvesen og fylkeskommunen.
Vi vil altså nå komme til bunns i hvordan dette kunne gå galt, herunder om, og i så fall hvilke, grep som må tas for å sikre god og riktig informasjonsdeling og oppfølging.
Det vil påløpe kostnader for fylkeskommunene, både i forbindelse med brukollapsen på Tretten og for de etterfølgende stengningene og utskiftingene som må gjøres. Jeg vil vurdere denne siden av saken sammen med Statens vegvesen og de berørte fylkeskommunene.