Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:2867 (2022-2023)
Innlevert: 13.08.2023
Sendt: 14.08.2023
Besvart: 21.08.2023 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Sommaren er høgtid for fritidsbåtbruk i heile Norge. Denne sommaren opplever båtfolk rekordhøge bensinpriser som og inkluderer veibruksavgift.
Sidan båtane ikkje bruker vegen kunne vel den avgifta vært utelatt for båtfolket, og er finansministeren enig i det?

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: En veibruksavgift på drivstoff bør i utgangspunktet kun omfatte drivstoff til fremdrift av motorvogn. Det betyr imidlertid ikke nødvendigvis at drivstoff til andre formål bør være avgiftsfritt, siden bruk av drivstoff til andre formål også kan påføre omgivelsene ulemper.
Veibruksavgiften på bensin omfatter i utgangspunktet all bensin, uavhengig av hva bensinen brukes til, dette i motsetning til veibruksavgiften på mineralolje, som kun omfatter blank (umerket) diesel. Merket diesel kan ikke brukes til fremdrift av motorvogn. Bensin til bruk i fritidsbåter er dermed omfattet av veibruksavgiften mens diesel til bruk i fritidsbåter ikke er omfattet av veibruksavgiften.
Prinsipielt kan det hevdes at det burde vært en merkeordning også for bensin til andre formål enn fremdrift av motorvogn. En merkeordning krever imidlertid doble distribusjonslinjer (tankbiler, tanker, pumper, mv.). Siden det alt vesentligste av bensinen omsettes til fremdrift av motorvogn, vil de økte kostnadene ved doble distribusjonslinjer måtte fordeles på et relativt begrenset volum bensin. En merkeordning vil dermed kunne øke pumpeprisene på bensin.
Det er tidligere vurdert å innføre fritak for bensin kjøpt på marine fyllestasjoner, jf. svar på spørsmål 28 fra Finanskomiteen/FrPs fraksjon av 16.5.2023. I svaret påpekte departementet at «Et fritak for veibruksavgift på bensin kjøpt på marine fyllestasjoner vil innebære at marinaene gis mulighet til å omsette bensin uten avgift, mens de øvrige aktørene må omsette bensin med avgift. Dette reiser statsstøtterettslige problemstillinger som må avklares med EFTAs overvåkningsorgan (ESA) før iverksettelse. Den nærmere utformingen av et eventuelt fritak vil avhenge av tilbakemeldingene fra ESA. Et fritak vil innebære fare for urettmessig bruk ved at avgiftsfri bensin brukes til annet enn fremdrift av fritidsbåt.» Et slikt forslag vil uansett kun omfatte en mindre andel av bensin brukt i fritidsbåter, siden bensin til fritidsbåter også kjøpes på vanlige energistasjoner.