Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2878 (2022-2023)
Innlevert: 14.08.2023
Sendt: 15.08.2023
Besvart: 22.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): Statens vegvesen har anbefalt å starte med parsell 2, den midterste parsellen av E6 Mørsvikbotn-Megården.
Har Statens vegvesen endret sin anbefaling for utbygging, eller er det andre grunner til at regjeringen nå ønsker å starte med parsell 1?

Begrunnelse

Så sent som i februar 2022 var Statens vegvesens plan å starte med parsell 2, den midterste parsellen. Parsell 1, som regjeringen nå vil sette i gang, var tenkt å komme etterpå, og parsell 3 til slutt. Det fremkommer i Statens vegvesens utslippssøknad for ny E6 Sørfold.
Når regjeringen deler opp prosjektet mister Statens vegvesen fleksibilitet til å bygge ut prosjektet på best mulig måte. Det handler om å holde kostnadene nede, framdriften oppe, men også hensynet til trafikantene underveis i anleggsperioden, deponi av masser også videre.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I Statens vegvesens gjennomføringsstrategi for E6 Megården – Mørsvikbotn var prosjektet planlagt gjennomført som 3 delprosjekter/ kontrakter. Valgt inndeling av prosjektet var gjort av hensyn til kontraktstørrelser og geografiske grensesnitt. For å redusere den totale byggetiden for prosjektet vil det være hensiktsmessig å starte med bygging av det elementet i prosjektet med lengst byggetid. Derfor ble hengebrua over Leirfjorden (parsell 2) på litt over 800 meter anbefalt som første kontrakt. Parsell 1 var imidlertid forutsatt startet kort tid etter, og bygging av disse to parsellene ville gått tilnærmet parallelt.
Jeg vil vise til at Statens vegvesen har vurdert muligheten for en trinnvis utbygging av prosjektet. I den sammenheng ble det vurdert alternativer for trinnvis gjennomføring med bakgrunn i kostnad, samfunnsnytte og modenhet. Vurderingen fra Statens vegvesen var at delprosjekt 1 (Megården – Sommerset) bør bygges først dersom det ble en trinnvis utbygging.
Begrunnelsen for dette er at strekningen fra Megården til Sommerset kan tas i bruk av trafikanter umiddelbart etter ferdigstillelse, da det er kobling til dagens E6 både i nord og sør.