Skriftlig spørsmål fra Ola Elvestuen (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2887 (2022-2023)
Innlevert: 15.08.2023
Sendt: 15.08.2023
Besvart: 21.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Ola Elvestuen (V)

Spørsmål

Ola Elvestuen (V): Medfører det riktighet at innsatstoget mellom Oslo og Jessheim med kortere reisetid i rushen blir borte i ruteomleggingen som skal skje i desember 2023?

Begrunnelse

Hovedbanen er overbelastet, og KVU for Hovedbanen peker på en rekke tiltak som kan gjøres for å øke kapasiteten både for persontransport og godstransport på mellomlang og lang sikt. I mellomtiden må man få til best mulig tilbud for de reisende på dagens infrastruktur. Toget fra Jessheim til Oslo tar 37 minutter og går to ganger i timen hhv. 7 og 37 min. over hver hele time stort sett hele dagen (Linje R13). I rushtrafikken går det et innsatstog kl. 07.50 fra Jessheim som har reisetid 24 minutter, da det kun stopper på Kløfta på vei til Oslo. Denne avgangen er svært populær pga. kortere reisetid, og en viktig del av togtilbudet på Hovedbanen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Ekstra avgang Jessheim-Oslo i morgenrush ble etablert i 2020 etter at Jernbanedirektoratet i 2019 i samarbeid med Vygruppen og Bane NOR, utarbeidet rapporten «Utvidelse av rushtidsperioden på Østlandet». Gjennom arbeidet ble det identifisert muligheter for bedre utnyttelse av togmateriellet ved å supplere med marginale avganger utover grunnrutetilbudet. Avgangen har 15 minutter kortere kjøretid Jessheim-Oslo S fordi den benytter Gardermobanen fra Kløfta til Oslo S, mens grunnrutetilbudet på linje R13 Dal-Drammen kjører Hovedbanen og betjener stasjonene Lindeberg, Frogner og Leirsund. Ekspressavgangen ble tatt inn i trafikkavtalen med Vygruppen fra 2020 og er dermed offentlig kjøpt trafikk.
Eksisterende trafikkavtale med Vygruppen utløper i desember 2023 og ny trafikkavtale med Vygruppen trer i kraft fra samme tidspunkt. I den nye trafikkavtalen er ekspressavgangen Jessheim-Oslo S inkludert som minimumskrav til rutetilbudet. Vygruppen har bestilt avgangen i sin søknad om kapasitet for 2024. Bane NOR er godt i gang med å samordne rutesøknader fra togselskapene og for tiden er det samordningsmøter med togoperatørene for å avklare detaljer i søknadene om infrastrukturkapasitet. Ruteplanen fastsettes i september måned i henhold til Bane NORs tidsplan for kapasitetsfordelingsprosessen. I perioden frem til endelig fastsettelse vil det pågå avklaringer mellom Bane NOR og togoperatørene. Først når ruteplanen er endelig fastsatt, vil togoperatørene melde tilbake til Jernbanedirektoratet om eventuelle leveranseforpliktelser i trafikkavtalene som ikke kan oppfylles som følge av begrenset tilgang på infrastrukturkapasitet.