Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2889 (2022-2023)
Innlevert: 15.08.2023
Sendt: 15.08.2023
Besvart: 22.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Hva er regjeringens plan for å sikre at jernbanepassasjerene på Dovrebanen får et godt reisetilbud og når kan de reisende på Dovrebanen forvente at infrastrukturen er reparert så det igjen kan gå tog på hele strekningen mellom Oslo og Trondheim?

Begrunnelse

Randklev bro kollapset 14. august som følge av ekstremværet Hans sine herjinger. Det er uklart når forbindelsen over Gudbrandsdalslågen kan gjenopprettes, og både gods- og passasjertrafikk rammes. Dette er alvorlig for alle som reiser mellom Oslo og Trondheim med jernbanen. SJ, operatør på strekningen, fremhever at situasjonen er uholdbar for de reisende og at en bussløsning er svært dyr. Det vil ikke gå noen nattog på strekningen, et tilbud som normalt sett er svært populært.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Ekstremværet Hans har ført til omfattende ødeleggelser på jernbaneinfrastrukturen. Dette vil få store konsekvenser for togtilbudet i deler av landet i lang tid fremover. Særlig gjelder dette for togtilbudet for passasjerer og gods på Dovrebanen etter at flommen tok jernbanebroen over Lågen ved Ringebu 14. august.
Dovrebanen er viktig for transporten mellom Oslo og Trondheim, og regjeringen er opptatt av å få banen i stand igjen så raskt som mulig. Bane NOR varsler imidlertid om at dette kan ta tid, og i mellomtiden jobber aktørene i sektoren med å få på plass så gode løsninger som mulig, både for passasjerer og gods. Jernbanedirektoratet koordinerer arbeidet med å finne løsninger som både omfatter å sette inn buss for tog på delstrekninger, sende godset på Røros-, Solør og Kongsvingerbanen, samt sette opp alternative ruteplaner som optimaliserer bruken av kapasiteten på jernbanenettet.
I første omgang innebærer dette at SJ Norge frem til 1. september har etablert en noe redusert ruteplan med togtransport mellom Oslo og Lillehammer og busstransport videre til Trondheim. Fra 1. september har SJ Norge planer om å etablere en ny plan med togtransport mellom Oslo og Lillehammer og mellom Dombås og Trondheim, slik at passasjerene bare henvises til buss på strekningen mellom Lillehammer-Dombås. Detaljer i produksjonsplanen er under utarbeidelse, og Jernbanedirektoratet har god dialog med SJ Norge om løsninger som gir et best mulig kundetilbud på Dovrebanen, gitt situasjonen med Randklev bro. Videre pågår det vurderinger av om Rørosbanens togtilbud kan komplettere togtilbudet mellom storbyene på Dovrebanen.
Hvor fort Dovrebanen er i normal drift igjen, er for tidlig å si, men Bane NOR er allerede godt i gang med å kartlegge skadeomfanget og med å forberede arbeidet med å bygge ny jernbanebro ved Ringebu. Utredninger av ulike løsningsalternativer er iverksatt og Bane NOR vil vurdere både en permanent løsning og en midlertid løsning. Det er allerede engasjert ekstern rådgiver, i tillegg til at relevante fagmiljøer i foretaket prioriterer arbeidet med å få etablert et prosjekt for planlegging og gjennomføring av prosjektering og bygging. Bane NOR vil også ha dialog med eksterne parter som har erfaring med lignende hendelser for å dra nytte av disse. Et eksempel på dette er prosjektet etter at Tretten bru kollapset for ett år siden.