Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2890 (2022-2023)
Innlevert: 15.08.2023
Sendt: 15.08.2023
Besvart: 22.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): Viser til statsrådens svar på skriftlig spørsmål 2793, om E6 Ranheim – Værnes.
Vil statsråden vurdere om taksten kan reduseres i påvente av ny oppstart på prosjektet?

Begrunnelse

Utbyggingen av E6 Ranheim-Værnes stanses etter at Nye Veier AS avsluttet kontrakten med Acciona. Det er bra at fremkommeligheten bedres og at anlegget sikres frem til ny entreprenør er på plass. Bilistene vil imidlertid måtte betale full bompengetakst for en uferdig vei, der det ikke vil skje noe før tidligst våren 2024.
Vegamot AS fortsetter bompengeinnkrevingen på strekningen. Det argumenteres blant annet for at stans i innkreving forventes å endre bilistenes transportvalg, og at bilistene da samlet vil få økte rente- og innkrevingskostnader.
Det er også i Prop. 81 S (2017–2018) skissert et opplegg med innkreving uten opphold mellom det gamle og det nye bompengeprosjektet.
I påvente av at man kommer i gang igjen med prosjektet, bør man likevel vurdere om taksten kan settes ned for å redusere belastningen på brukerne, uten at det går for mye utover finansieringsgrunnlaget.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Ved stortingsbehandlingen av Prop. 81 S (2017–2018), som fikk tilslutning av et bredt flertall på Stortinget, inkludert Høyre, jf. Innst. 298 S (2017–2018), ble det lagt opp til at prosjektet finansieres med fire bomsnitt ved Leistad, Hell, Forbordsfjelltunnelen og Åsen. Videre er det lagt til grunn oppstart av bompengeinnkreving i bomsnittet ved Leistad (Ranheim) fra 2024 når bompengeprosjektet E6 Trondheim – Værnes er nedbetalt. For de øvrige tre bomstasjonene i prosjektet er det lagt opp til innkrevingstart fra 2025.
I Prop. 81 S (2017–2018) er det også lagt til grunn at plasseringen av bomsnittene på Ranheim flyttes noe til østsiden av Væretunnelen, mens bomsnittet på rampe ved Leistad fjernes. Det forutsettes at trafikkmønsteret fra den pågående bompengeinnkrevingen ikke blir endret. Det er videre forutsatt at innkreving for det nye prosjektet skal begynne når innkreving for det gamle prosjektet avsluttes.
På bakgrunn av de sterke føringene som Stortinget har gitt i Prop. 81 S (2017–2018) om dagens innkrevingspunkt på Ranheim for prosjektet E6 Trondheim – Stjørdal, legges det opp til å videreføre innkrevingspunktet på Ranheim inntil dette kan flyttes til sin endelige plassering på østsiden av Væretunnelen. Øvrige bomsnitt for prosjektet E6 Trondheim – Stjørdal avslutter innkrevingen når prosjektet er nedbetalt, mens nye bomsnitt for prosjektet E6 Ranheim – Åsen åpnes etter hvert som vegen står ferdig.
Nye Veier AS varslet i vinter at det på det lå an til en forsinkelse for prosjektet på 1 til 1,5 år. Bompengeselskapet Vegamot viste da til at en utsettelse av innkrevingen i bomsnittet på Leistad, estimert til 1. juli 2025, medfører en økning i bompengebelastningen for bilistene på 769 mill. kroner i dagens kroneverdi. Det er da forutsatt at bomsnittet på Hell også åpnes 1. juli 2025, mens innkreving i bomsnittene ved Forbordsfjelltunnelen og Åsen starter 1. juli 2027.
Bompengeselskapet Vegamot AS skal finansiere prosjektet med en garantiramme på 8,5 mrd. kroner. Selskapet har allerede tatt opp lån for vegprosjektet. En utsettelse av innkrevingsstart vil medføre betydelig økte finansieringskostnader, og dermed også økte kostnader for bilistene. Det vil også medføre en risiko for at prosjektet har behov for en utvidet innkrevingstid ut over de fastsatte 15 år. Dermed vil dette også innebære en risiko for at garantistillelse av Trøndelag fylkeskommune utløses.
Det vedtatte bompengeopplegget vil samlet sett for hele innkrevingsperioden være mer fordelaktig for bilistene enn at innkrevingen i bomsnittet på Ranheim ikke videreføres. Dersom takstene skal reduseres i påvente av ny oppstart av prosjektet, må det skje etter ønske fra Trøndelag fylkeskommune som garantist. Dette er i tråd med fastsatte prinsipper for nedsetting av takster.